Fem år med vekst i Dachser Norway

Fem år med vekst i Dachser Norway

Hans-Thomas Andersen, General Manager hos Dachser Norway AS, kan feire sitt fem års jubileum hos Dachser 1. februar 2016. Det er fem år som har vært preget av rivende utvikling, og hvor den positive vekstkurven for Dachser i Norge har nådd nye høyder.

Det kan skje mye på fem år. Det merker man tydelig hos Dachser Norway på Nesoddveien i bunnen av Bunnefjorden. Det er nå fire år siden Hans-Thomas Andersen var med på å markere første spadetak i byggingen av terminalen ved Nesoddveien, og for tre og et halvt år siden var han med på å flytte inn i bygningene da de stod klare 15. juni 2012. I år kan han så feire fem år hos Dachser – fem år som har betydd store forandringer for den norske underavdelingen av den familieeiede logistikkgiganten.

– Å skape en profitabel vekst av høy kvalitet, med engasjerte, kompetente og motiverte medarbeidere har hele tiden vært hovedfokus, sier Hans-Thomas Andersen og forteller videre: Måten vi opererte på tidligere begrenset muligheten til å etablere Dachser slik selskapet skal være representert i Norge. Vi har de siste årene opplevd en sterk og god vekst, og vi opplever at markedet etterspør våre nettverkstjenester av høy kvalitet.

Da Hans-Thomas Andersen i 2011 flyttet inn hos Dachser Norway med 16 års erfaring fra logistikkbransjen i baklommen og en nøkkel til Dachsers omfattende Europanettverk, var ambisjonene store. Siden da har Dachser Norway flyttet til den nye terminalen på Vinterbro med 1 100 m2 kontorareal og 4 000 m2 terminalareal; en rekke lokale lastebiler har blitt foliert i Dachsers gule og blå farger; omsetningen har vært stadig økende, og de røde tallene på regnskapets bunnlinjer har blitt sorte; antallet medarbeidere er nesten fordoblet, og ikke minst kom Dachser Norway ut av 2014 med en omsetning på 135 millioner – 16,8 % mer enn i 2013. Samtidig har den norske filialen skapt mer enn 30 nye arbeidsplasser til stor fordel for lokalområdet.

– I Norge har vi de siste årene opplevd en sterk og god vekst, og vi opplever at markedet etterspør våre nettverkstjenester av høy kvalitet, forteller Andersen. Dachser knytter sammen mennesker og systemer på en unik og systematisk måte for å skape et enhetlig selskap fra mange ulike deler. I Norge er alle ansatte kontinuerlig involvert i å knytte sammen godsflyt og informasjon. Avdelingen sørger for en god kombinasjon av kompetanse og kunnskap om nettverkslogistikk. Derfor er vi i stand til å tilby avanserte prosesser for alle forretningsavdelinger og imponere kundene i hele Norge med en enestående driftsløsning.

Andersen ser med stor forventning fram mot 2016, som ifølge ham vil være preget av både store forandringer og utfordringer for Norges økonomi.

– Jeg tror vi står overfor et år hvor uro og endringer preger verdensbildet, noe som igjen gjør at man må være fokusert og endringsvillig for å lykkes. Vi har brukt siste kvartal av 2015 på å forberede oss på det kommende året, og vi føler oss godt beredt til å skape gode resultater og til å fortsette den gode veksten vi har hatt de siste fem årene, sier Hans-Thomas Andersen.

Dachser, et familieeid selskap med hovedkontor i Kempten i Tyskland, er en av de ledende logistikkleverandørene i Europa.

Dachser leverer omfattende transportlogistikk, lagertjenester og kundespesifikke tjenester på tre forretningsområder: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics og Dachser Air & Sea Logistics. Selskapets tilbud består av omfattende og flerfaglige tjenester, f.eks. kontraktlogistikk, konsulent- og rådgivningstjenester, samt bransjespesifikke løsninger. Et sømløst transportnett – både i og utenfor Europa – og informasjonteknologi som er helintegrert i alle selskapets systemer, sørger for intelligente logistikkløsninger over hele verden.

I 2014 hadde Dachser 25 000 ansatte på 437 steder over hele verden og omsatte for nesten 5,3 milliarder euro. Logistikkleverandøren håndterte i alt 73,7 millioner forsendelser som til sammen veide 35,4 millioner tonn. Dachser er representert med sin egen organisasjon i 42 land.

Det er mer informasjon om Dachser på www.dachser.com eller www.dachser.no.