Finn Skovbo Pedersen, avgående Managing Director Dachser Nordic (til venstre) og René Sidor - ny mann ved roret.

Takker for seg etter 45 år i logistikkbransjen

Finn Skovbo Pedersen, Managing Director i Dachser Nordic A/S, går av med pensjon ved årsskiftet. Han kan se tilbake på mer enn 45 år i bransjen. Reisen har vært preget av både opp- og nedturer, sterk utvikling og hard konkurranse. René Sidor vil ta over stillingen som Managing Director for Norden.

Finn Skovbo Pedersens reise i logistikkens verden begynte i 1972. 17 år gammel startet han som lærling hos det raskt voksende spedisjonsfirmaet A/S Ove Haugsted. Læretiden på to og et halvt år skulle vise seg å legge fundamentet for en lang og vellykket karriere i transport- og logistikkbransjen. I 2005 gjennomførte den tyske logistikkleverandøren Dachser oppkjøp i Norden og Finn ble Managing Director for Dachser Nordic.

Over 45 år med enormutvikling

For Finn Skovbo Pedersen har 45 år med samme organisasjonsnummer i transport- og logistikkbransjen gitt erfaring og kunnskap om en bransje som hele tiden er i utvikling og hvor konkurransen er hard. Det har aldri vært kjedelig:

«I løpet av mine år i bransjen har Europas grenser åpnet seg og frihandel mellom landene har hatt stor betydning for utviklingen. Den siste oppgaven å bryne seg på er globalisering, en oppgave som også gir store muligheter. Informasjonsteknologien har eksplodert. Konkurransefortrinnet blir større om man er innovativ og først ute med avanserte kundevennlige løsninger.Hemmeligheten ligger i å være klar for omstilling uansett størrelse på bedriften. Dachser har vært igjennom en spennende utvikling med betydningsfulle investeringer i Norden. Det har blant annet ført til at vi på konsernnivå har doblet resultatene våre og at vi i år har hatt vårt beste regnskapsår noen sinne», forteller avtroppende Managing Director Finn Skovbo Pedersen.

Ny mann ved roret

Dachser i Norden blir ledet etter konsernets familieverdier. Fra 1. januar 2018 overtar René Sidor roret etter Finn Skovbo Pedersen.

«Jeg er veldig glad for at René Sidor har takket ja til stillingen som Managing Director Nordic. Han har solid kunnskap og erfaring innen logistikk. René har vist at han har internasjonale lederferdigheter og en solid forståelse for bransjens utvikling. Han forstår også de store trendene og utfordringene som kundene våre står overfor.», sier Finn Skovbo Pedersen.

René har lang erfaring som leder i logistikkbransjen.Blant annet istillinger som adm. direktør for DanTransport og Country Manager for Panalpina i Danmark og Finland. Han kommer nå fra stillingen som General Manager European Logistics Hvidovre i Dachser Denmark.

«Jeg gleder meg til å videreføre Finn sin enorme innsats for det nordiske konsernet», sier René Sidor. «Finn har hatt enorm innflytelse på Dachser i Norden.Med sin iver har han bidratt til at virksomheten har hatt stabil vekst i Skandinavia de siste ti årene. Det er med stor ydmykhet jegovertar rollen som Managing Director Nordic.Jeg skal fortsette i den klare retningen som Finn har staket ut», sier René Sidor, fremtidig Managing Director for Dachser Nordic.

Med Norden på kartet har logistikkbedriften Dachser utvidet sitt europeiske nettverk og sin dekning av tjenester. I Skandinavia er det i dag totalt åtte avdelinger. DACHSER Nordic har mer enn 400 medarbeidere fordelt på Norge, Sverige og Danmark. Rundt 70 av disse arbeider på Vinterbro, utenfor Oslo. Tjenestene spenner fra stykkgods- og direkteforsendelser, sjø- og flyfrakt til kompleks kontraktlogistikk.

Dachser, et familieeid selskap med hovedkontor i Kempten i Tyskland, er en av de ledende logistikkleverandørene i Europa.

Dachser leverer omfattende transportlogistikk, lagertjenester og kundespesifikke tjenester på tre forretningsområder: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics og Dachser Air & Sea Logistics. Selskapets tilbud består av omfattende og flerfaglige tjenester, f.eks. kontraktlogistikk, konsulent- og rådgivningstjenester, samt bransjespesifikke løsninger. Et sømløst transportnett – både i og utenfor Europa – og informasjonteknologi som er helintegrert i alle selskapets systemer, sørger for intelligente logistikkløsninger over hele verden.

I 2016 hadde Dachser 27.450 ansatte på 409 steder over hele verden og omsatte for nesten 5,71 milliarder euro. Logistikkleverandøren håndterte i alt 80 millioner forsendelser som til sammen veide 38,2 millioner tonn. Dachser er representert med sin egen organisasjon i 43 land.

Det er mer informasjon om Dachser på www.dachser.no