Ny logistikkterminal på Værnes

Ny og mer effektiv logistikkterminal gir trøndere mulighet til å få pakkene sine på dagen. DHLs investering kommer som følge av økt etterspørsel i region Midt-Norge. Hele 47 % av nordmenn handlet fysiske varer fra nettbutikker i 2014.

- Den nye terminalen tillater at vi kan betjene Midt-Norges kunder raskere og mer effektivt enn noen gang. Dette er gode nyheter for alle fra Surnadal til Brønnøysund, smiler Ståle Thoresen, Operation Manager ved Trondheimskontoret i DHL Express.

Med åpningen av den nye terminalen får flere kunder i regionen tilbud om dag 0-tjeneste, det vil si at varene skal komme frem samme dag som de ankommer Oslo. Thoresen åpner for utvidelse:

- Dersom etterspørselen etter gods fortsetter å øke, vil dette gi rom for investeringer som vil bidra til å øke servicegraden utenfor Trondheimsregionen. Dersom pilene fortsetter å peke oppover ser vi derfor for oss at også kunder i distriktene vil få dag 0-tjeneste på sikt, forteller han.

DHL har en uttalt strategi om å opprette terminaler i umiddelbar nærhet til flyplasser. Målet er å gjøre transporten enda raskere og mer effektiv.

- DHL Express’ godstransport kommer inn som flyfrakt og ekspressgods, så det gir mening at vi har et tett samarbeid med flyplassene. Vi merker allerede at samarbeidet med Avinor er godt, da det gir oss mer fleksibilitet enn vi har hatt tidligere. Dersom det skulle oppstå forsinkelser med innkommende fly har det eksempelvis mindre å si ettersom vi befinner oss i nærheten, forklarer Thoresen.

Mer automatisering
Den nye terminalen har flere fordeler. Blant annet er store ressurser lagt ned i mer automatisering.

- Vi har investert i en PuD(Pick-up and delivery)-finger som gjør at sjåførene kan sette kjøretøyene på en øy utenfor terminalene, og hente pakkene rett fra et transportbånd. Dette effektiviserer prosessen betraktelig, og sparer oss for mye unødvendig lagertid. Redusert sorteringstid kommer også kundene tilgode i form av at sjåførene er enda raskere ut på rute enn tidligere. ”

En mer moderne terminal gir også HMS-fordeler.
- Mer automatisering betyr mindre manuelt arbeid. Dette reduserer risikoen for yrkesskader grunnet tunge løft og bevegelser.

DHLs Trondheimsstab har gitt ledelsen gode tilbakemeldinger på automatiseringen.

- Her i Trondheim har vi motiverte ansatte som tilbyr god service til kundene. Gjennom en god service klarer vi å opprettholde fornøyde kunder og økt kundelojalitet. De ansatte er viktige for oss, og derfor er det nå gledelig at de nå får en enklere arbeidshverdag, fortsetter han.

DHL Express sentralt er også godt fornøyde med at terminalen nå er på plass.

- Terminalen på Værnes er et viktig steg i vår vekststrategi. Kvalitet og vekst i balanse samt en målsetning om å sikre norsk næringsliv rask tilgang til det globale markedet er fokus områder for oss.

Vi er derfor glade over å kunne tilby en enda bedre service til kundene også i region Midt-Norge, avslutter Terje Aarbog, administrerende direktør i DHL Express Norge.

Fakta:

• PuD - Pick-up and delivery
  • Hele 47 % av nordmenn handlet fysiske varer fra nettbutikker i 2014 (Handelsrapporten 2014)
  • Gode leveringsmuligheter er femte viktigste faktor for nordmenn ved valg av nettbutikk (Handelsrapporten 2014)

DHL – Logistikkselskapet for hele verden.

DHL er den globale markedslederen innen ekspress og logistikk med tilstedeværelse i 220 land og områder. DHL har en unik produktbredde og tilbyr ekspressfrakt, sjøfrakt, biltransport, lagring, internasjonal post og 3. parts logistikktjenester. DHL er heleid av Deutsche Post DHL (DP DHL). Med programmer innen miljøvern, katastrofehjelp og utdanning, tar DP DHL sitt samfunnsansvar på alvor. Den totale gruppen har omlag 480 000 ansatte, og konsernet omsatte 59 miljarder euro i 2015.