Adele Os fra Statoil og Dudgeon havvindpark til DLA Piper

– Gjennom de siste 8 årene har jeg vært sentral i Statoil sin satsing på fornybar energi og CO2 lagring. Videre har jeg jobbet med en rekke utfordringer knyttet til olje- og gass og seismikk i selskapet. I Dudgeon Offshore Wind Limited har jeg som asset manager og del av ledelsen arbeidet med M&A- og prosjektfinansiering. Videre har jeg vært involvert i alle prosesser knyttet til fremforhandling og utøvelse av rettigheter og andre kommunikasjonsmessige utfordringer, sier Adele Os. Adele Os har også vært styresekretær i Dudgeon Offshore Wind Limited. Prosjektet som ligger 32 km utenfor kysten av Norfolk øst i England er et av de største pågående havvindprosjektene i Europa. Tilsvarende har jeg vært involvert i M&A/oppkjøps- og forhandlingsprosesser, avtaler knyttet til strategiske samarbeid, partneravtaler, joint venture innen fornybart. Et eksempel er havvindprosjektene Doggerbank og Sheringham Shoal, samt en rekke andre prosjekter i Statoils regi i Europa, Østen og USA. Det har vært utrolig spennende og lærerikt å være en sentral del av den viktige fornybarsatsingen i Statoil.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven som partner i DLA Piper og å bidra som strategisk rådgiver og advokat for nasjonale og internasjonale kunder som satser innenfor mine spesialområder, sier Adele Os. Hun startet i olje og gass divisjonen i Norsk Hydro i 2006 og ble året etter en del av fusjonen med Statoil hvor hun siden 2008 har fokusert hovedsakelig på fornybar energi.

– Vi er utrolig stolt og glad for å få Adele Os på laget. Adele blir den 11 partner vi rekrutterer i løpet av de siste 12 måneder. Alle rekrutteringer har bidratt til å styrke vår tverrfaglige kompetanse med dyktige spesialister innen sine fagfelt. Adele Os bringer dyp kunnskap og erfaring innen sine spesialområder knyttet til blant annet fornybar energi og selskapsledelse til våre nåværende og fremtidige kunder, sier Hans Christian Brodtkorb som er managing partner i DLA Piper.

– Gjennom det siste året har vi vært involvert i en rekke spennende oppdrag knyttet til satsing innen fornybar energi. Å få Adele Os på laget bidrar til at vi styrker kompetansen ytterligere på dette feltet. Fornybar energi er et viktig satsingsområde for oss fremover, sier Anders Lenborg som er partner i DLA Piper og sentral i arbeidet med en rekke store energikunder. Det mest kjente prosjektet hvor DLA Piper var involvert i 2016 var som rådgiver for Credit Suisse Energy Infrastructure Partners AG i deres investering i Fosen Vind. Fosen Vind blir Europas største vindprosjekt på land. Fosen Vind DA, som er et joint venture-selskap, skal eie vindparkene. Eiere her er TrønderEnergi, Statkraft og Nordic Wind Power DA som er et europeisk investorkonsortium etablert av Credit Suisse Energy Infrastructure Partners og støttet av det sveitsiske kraftselskapet BKW.

DLA Piper har over den siste 12 måneders perioden rekruttert 11 nye partnere: Adele Os blir den første nye partneren som trer inn i selskapet i 2017:

1. Adele Os - Statoil (2017) 2. Jan Sandtrø – Juridisk direktør i EVRY i fem år
3. Berit Reiss-Andersen – Advokatfellesskapet Reiss-Andersen & Co
4. Petar Sekulic – Advokatfellesskapet Reiss-Andersen & Co
5. Erik Ramm – Wiersholm
6. Fredny Bade – Statoil
7. Tone Gjertsen – Føyen Torkildsen
8. Preben Aas – Steenstrup Stordrange
9. Bjørn Erik Mørkved – Internt opprykk
10. Frode Finnøy – Steenstrup Stordrange
11. Christer Fenner – Wiersholm

For ytterligere informasjon: