Mallorca mest populært i sommer

Å bade i Middelhavet er skandinavenes mål når feriereisen skal bestilles. Favorittøya Mallorca beholder sin plass på tronen og er ubestridt øverst på topplisten, i følge statistikk fra nettreisebyrået ebookers.

Middelhavet er fremdeles et selvsagt valg når nordmenn, svensker og dansker bestiller sommerferiene sine. Spesielt spanske Mallorca som for andre år på rad er det soleklare favorittreisemålet, i følge ebookers siste bestillingsstatistikk.

- Nordmenn føler seg trygge og som hjemme på Mallorca. Middelhavet er solsikkert og imøtekommer mange feriekriterier og ønsker i alle prisklasser. Det er også moro at vi har to nye Middelhavsdestinasjoner på topplisten i år, sier Björn Alvarsson, Markedssjef i ebookers.

Dubrovnik og Malta tar seg inn på den skandinaviske topplisten først og fremst på grunn av svenskene, som i fjor i stedet foretrakk en rekke spanske reisemål.

Superhete Dubai beholder sin andreplass på topplisten og antallet bestillinger fortsetter å øke – hele 50 prosent siden fjoråret. En rakett på årets toppliste er meksikanske Cancún, mye takket være populariteten blant nordmennene. Phuket tar sjetteplassen takket være danskene, og er etter Mallorca den nest mest populære destinasjonen når de bestiller solferien sin.

- Årets toppliste avspeiler tydelig det økte utvalget av gode hoteller og de rimelige flyprisene fra Skandinavia til nettopp disse reisemålene. Vi opplever også at flere og flere velger å reise med rutefly til solferien sin. De reisende vil reise på sin egen måte med en frihet og fleksibilitet som den tradisjonelle charterreisen ikke tilbyr i like stor grad, sier Björn Alvarsson.

Toppliste sol- og badedestinasjoner 2012 (plassering fra 2011 i parentes)

1) Mallorca (1)
2) Dubai (2)
3) Malta (ny)
4) Cancún (ny)
5) Dubrovnik (ny)
6) Phuket (5)

Topplisten gjelder for pakkereisebestillinger hos ebookers.no, MrJet.se och MrJet.dk i perioden januar - mai 2012 og med avreiser juni - august 2012.

• pakketurer
  • pakkereiser