Nyhet -

Når vannkokeren slås på tar varmekablene pause - slik kan forbrukerne spare tusener når effekttariffene kommer

En tørr sommer har gitt skyhøye strømpriser. Har en vannkoker noe å si for strømregningen? I dag utgjør den minimalt, men når effekttariffene kommer kan det bety store utslag. Med enkel teknologi kan man imidlertid jevne ut effekttoppene. Gjør det noe om varmekablene tar pause når vannkokeren slås på? Nei, sier næringspolitisk direktør i EFO, Per Øyvind Voie, som viser frem nettopp denne løsningen under Arendalsuka.

- Effekt er ikke noe folk flest har et forhold til. Vi må derfor gjøre det enkelt for folk å spare strøm og kutte effekttopper. Løsningene finnes, og det er det vi viser frem i vårt smarthus, forteller Voie.

Når vannkokeren starter tar varmekablene pause

Ved hjelp av en maksimalvokter som er installert i sikringsskapet kan man selv velge hvilket elektrisk utstyr som skal slås av for en kort periode dersom man bruker mer effekt enn man har tilgjengelig. For de fleste vil det ikke spille noen rolle om varmekablene tar pause de få minuttene vannkokeren bruker. Eller om elbilen slutter å lade mens middagen lages. Med en gang vannkokeren er ferdig starter varmekablene igjen av seg selv. Det samme med elbilladingen etter at ovnen på kjøkkenet skrus av.

Forbrukerne sparer penger - nettselskap slipper investeringer

Løsninger som dette gjør at forbrukere kan spare mye penger når effekttariffer innføres i Norge. Det er noe NVE har bestemt vil innføres i hele landet fra 2021. Samtidig som forbrukerne sparer penger vil dette også bidra til reduserte nettinvesteringer. Ved å redusere effekttoppene utnytter en kapasiteten i nettet bedre. - En vinn-vinn-situasjon, sier Voie. Dette blir også bare mer aktualisert av de høye strømprisene vi ser etter er tørr og varm sommer.

Med batterier og solceller er mulighetene enda større

Løsningene Elektroforeningen viser frem er teknologi som finnes i markedet allerede. - Dette er noe både jeg og du kan få installert allerede i dag. Ønsker man å ta det enda et steg lenger kan man også installere solceller i kombinasjon med en batteribank. sammen med et styringssystem ligger alt til rette for å redusere effekttoppene ytterligere. Og alt dette er løsninger vi viser i vår utstilling, avslutter Voie.

Besøk EFOs smarthus under Arendalsuka

EFOs smarthus kan besøkes under Arendalsuka i Arendal, 13.-17. august. Standsjef, Ida Thorendahl, gleder seg til mye besøk. - Vi ser frem til å demonstrere hvordan elbilen slutter å lade når komfyren settes på. Eller dersom man trenger at bilen lades hele tiden, heller kan velge å koble ut varmekabler eller varmtvannstank. Alt helt automatisk. Det er også mulig å avtale egne besøk i smarthuset utenom Arendalsuka.

Treff EFOs medlemmer på stand

I løpet av Arendalsuka vil flere av EFOs medlemmer være innom EFO-standen. Det gir besøkende en unik mulighet til å treffe de som sitter på den ypperste fagkompetansen om de ulike løsningene. Noen av de du kan treffe er Schneider, Sensio, Futurehome, Elko og Eaton.

EFOs stand finner du i gågaten (Friholmsgaten) i Arendal under hele Arendalsuka. Standen følger Arendalsukas offisielle åpningstider.

• eliaden
  • effekttariffer