Økte resultatet med 1 million kroner

NY NETTBUTIKK: Nettbutikken som vi har utviklet i samarbeid med EG Norge har gitt oss økt kundelojalitet, sier Gjert Klokkerhaug og Knut Hoelsæter fra XL Bygg Eidsvoll.

- Da vi innførte nytt IT løsning fra EG Norge så medførte dette en økning av vårt resultat med over 1 million kroner. Nå bidrar også den nye nettbutikken fra EG Norge til økt kundelojalitet. Det sier daglig leder i XL Bygg Eidsvoll, Gjert Klokkerhaug.

- Tidligere hadde vi ofte feile priser, og glemte å fakturere for varer, fordi det gamle systemet mistet ordre og hadde flere feilkilder. Da vi fikk på plass vårt nye IT løsning fra EG Norge så økte vi vårt resultat med over 1 million kroner, sier Gjert Klokkerhaug i XL Bygg Eidsvoll. EG Norge har vært lydhøre for våre behov helt fra start og vi har hatt et godt samarbeid.

Ny nettbutikk

- Den nye nettbutikken som vi har utviklet i samarbeid med EG Norge er et utstillingsvindu for våre varer og priser. Det er slutt på tiden da folk kjørte rundt i bil en halv dag for å få tak i en overgang til en hageslange. Nå sjekker de ut varer og priser på nettet før de drar og handler, sier Klokkerhaug. Den nye nettbutikken har funksjonalitet tilpasset proffene, ofte kalt B2B (business to business), men er også tilgjengelig for forbrukerne, ofte kalt B2C (business to consumer). - Vi har merket at vi også får kunder utenbysfra som for eksempel har sett gode tilbud på våre spikerpistoler i nettbutikken sier Knut Hoelsæter.

Har reddet proffene

Den nye nettbutikken har reddet både oss og proffene mange ganger. De kikker gjerne på butikken i løpet av helgen og oppdager kanskje at vi bare har en halv pakke igjen på lager av de platene som de gjerne skulle ha hatt to hele pakker av. Det første de gjør mandag morgen er å bestille av oss. Dermed kan vi også få tak i våre "skaffe-varer" raskt, så de kan få varene sine og bli ferdig med jobben mest mulig effektivt.

2000 flere varer

Gjennom nettbutikken har vi fått muligheten til å øk vårt varesortiment med over 2000 varer med lagerstatus og pris. Systemet i nettbutikken er fleksibelt og vi kan kjøre tilbud og kampanjer som vi ønsker.

Monitorering og prisendringer

Vi prøver å holde øye med priser til våre konkurrenter og tilpasse oss disse nivåene. Dette medfører en del prisendringer, og disse er umiddelbart tilgjengelig i nettbutikken. Vi har også elektroniske hylleforkanter og prisene endres dermed automatisk også i vår fysiske butikk raskere enn jeg rekker å gå fra trelastutsalget vårt og over parkeringsplassen her til butikken, sier Klokkerhaug. Alle priser i nettbutikken er de samme som i den fysiske butikken. Det øker servicegraden overfor kundene våre. Det er dermed kunden selv som velger å komme hit basert på de gode tilbudene vi har i nettbutikken. Så slipper de å bli sure på oss fordi de kan finne enkeltvarer rimeligere et annet sted. Kunden har likevel valgt å komme til oss fordi en totalprisen på alt han skal ha er best.

- Jeg tror at tiden med kryss-subsidiering av varer slik at man selger noen varer med tap for å lokke kundene til å kjøpe andre varer med gevinst etter hvert vil forsvinne. Kundene vil i stadig større grad etterspørre laveste pris, beste kvalitet og raskest mulig levering.

Økt kundelojalitet

Systemet er helintegrert med NOBB. I den databasen finnes det over 1 million varer. Proffene kan også hente ut alle FDV-dokumenter i nettbutikken, slik loven krever. Det betyr at de i sin tur kan levere all nødvendig dokumentasjon til kunden. Dette i kombinasjon med at systemet gir oss god lagerstyring og effektive bestillingsrutiner bidrar til økt kundelojalitet, sier Klokkerhaug.

- Dette er en hyggelig og inspirerende tilbakemelding fra en av våre kunder som viser at vi sammen kan lykkes med å tilføre økt verdi for våre kunder ved modernisering og digitalisering, sier direktør for eHandel i EG Norge, Rolf Inge Myhrer. Vi hjelper deg gjerne med din nye nettbutikk, det er bare å ta kontakt med oss i EG Norge sier Myhrer.

EG er et skandinavisk IT-konsern med en omsetning på over 2 milliarder kroner. Over 2,5 millioner brukere benytter tjenester fra EG hos våre 12 000 kunder over hele Skandinavia hver eneste dag. EG har over 1900 medarbeidere som skaper merverdi for våre kunder gjennom industrielt lederskap. I Norge er vi over 200 ansatte som skaper merverdi for over 500 norske kunder. EG Vi har kontorer i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Gjøvik og Sandefjord, og er representert i 27 Skandinaviske byerYtterligere informasjon og nøkkeltall finner du på www.eg.no.

• Data, telekom, IT

EG er et skandinavisk IT-konsern med en omsetning på over 2 milliarder kroner. Over 2,5 millioner brukere benytter tjenester fra EG hos våre 12 000 kunder over hele Skandinavia hver eneste dag. EG har over 1900 medarbeidere som skaper merverdi for våre kunder gjennom industrielt lederskap. I Norge er vi over 200 ansatte som skaper merverdi for over 500 norske kunder. EG Vi har kontorer i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Gjøvik og Sandefjord, og er representert i 27 Skandinaviske byer. Ytterligere informasjon og nøkkeltall