Utskiftning av strømmålere starter nå

16. september starter Eidsiva Nett installering av nye automatiske strømmålere (såkalte AMS-målere) hos 159 000 kunder i Hedmark og Oppland. Det er Olje- og energidepartementet (OED) som har bestemt at alle husstander i Norge skal ha automatiske strømmålere. Alle Eidsivas nettkunder i Innlandet får nye strømmåler innen 1. januar 2019.

- Installeringen vil foregå i flere områder i Innlandet samtidig, og 350 kunder får nye strømmålere hver dag. Det betyr at vi besøker ca. 7000 kunder i måneden, og på det meste vil Eidsiva ha 65 egne og innleide montører som jobber med målerbytter samtidig på ulike steder, forteller Svein Egil Linnerud, som er prosjektleder for arbeidet med installeringen.

Hva vil dette si for kundene?

- Alle kunder blir kontaktet i forkant av installeringen, og Eidsiva Nett har nå sendt ut et brev til de første kundene med informasjon om at deres strømmålere blir byttet i løpet av en til tre måneder. I god tid før målerbyttet mottar kundene også en SMS fra Eidsiva Netts Bookingsenter med foreslått tidspunkt, forklarer Cecilie Gaarder Skaug, som er leder for Eidsiva Netts kundekommunikasjon.

Varsler i forkant

For å få til en kundevennlig og effektiv installering i alle boliger, fritidsboliger og andre bygg i 20 kommuner i Hedmark og Oppland, kan dessverre ikke Eidsiva Nett ta imot ønsker fra kundene om tidspunkt for målerbyttet.
- Alle våre kunder vil bli varslet i forkant. Montøren som bytter måleren kommer i løpet av to timer, og selve byttet tar ca. 30 minutter, sier Gaarder Skaug. Hun understreker at det er viktig at det er en person over 18 år til stede når måleren blir skiftet. Det er dessuten kundens ansvar at montøren har fri tilgang til strømmåleren, og strømmen blir koblet ut i 15-20 minutter mens arbeidet pågår.

- Vi vil bestrebe oss på at målebyttet skal gå så smidig og greit som mulig for våre kunder, sier Gaarder Skaug.

Registrer mobilnummer

- Vi håper våre kunder kan sjekke at de har registrert korrekt mobilnummer på Min Side på www.eidsivanett.no, slik at vi enkelt og effektivt kan avtale dato og tidspunkt for målerbytte via SMS, sier Gaarder Skaug. Kunder som ikke har mobiltelefon vil bli kontaktet via brev og fasttelefon. Kunden behøver ikke å være til stede ved målerbyttet hvis måleren er plassert utenfor huset, og montøren har fri tilgang til den.

Bestemt av myndighetene

Basert på Olje- og energidepartementets (OED) vedtak om å innføre digitale strømmålere,
har Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) utarbeidet forskrifter som regulerer at alle nettkunder i Norge skal få byttet ut sin gamle måler innen 1. januar 2019.

- Fordelene med automatiske strømmålere er at kunden slipper å lese av måleren selv, og får en faktura basert på faktisk strømforbruk. I tillegg får kunden en mer detaljert og presis oversikt over sitt strømforbruk, brutt ned på timer, sier Gaarder Skaug. Automatiske strømmålere gir dessuten kundene mulighet til å ta i bruk smarte tilleggstjenester i fremtiden, som for eksempel styring av forbruket.

Cecilie Gaarder Skaug, tlf. 976 56 996.

• Energispørsmål

• strømmåler