Oppgang i boligprisene i andre kvartal

- Eiendom Norges regionsrapporter for andre kvartal 2020 viser en oppgang i boligprisene i de aller fleste områdene i landet, sier kommunikasjonsmedarbeider i Eiendom Norge Peder Tollersrud.

- Vi fikk en mindre brems i boligmarkedet i mars og april i forbindelse med koronakrisen, men markedet har i månedene etterpå tatt seg opp på nivået det var på før de nasjonale smittevernstiltakene. Derfor ser vi ikke en klar «korona-effekt» i tallene for årets andre kvartal, sier Tollersrud.

Følgende steder har hatt sterkest prisvekst i andre kvartal:

• -Kragerø 5,8 prosent
  • -Askøy 4,5 prosent
  • -Ålesund 3,7 prosent

Følgende steder har hatt svakest prisvekst i andre kvartal:

• -Bydel Stovner i Oslo 0,0 prosent.
  • -Sola og Randaberg 0,3 prosent
  • -Ringerike 0,4 prosent

Eiendom Norge presenterer i dag boligprisstatistikk for andre kvartal 2020 i syv regionsrapporter, henholdsvis Viken m/Oslo, Innlandet, Vestfold og Telemark, Agder og Rogaland, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.

Regionsrapportene har oversikt over boligprisutviklingen i bydeler i de store byene og mange norske kommuner.

Sterkest 4 kvartalsvekst ved utgangen av andre kvartal har Kragerø (+7,7 prosent), Nesodden (+6,6 prosent) og Lindesnes (+5,8 prosent).

Svakest 4 kvartalsutvikling har Stavanger Nord (-2,7 prosent), Vefsn (-2,7 prosent) og Ringerike (-1,8 prosent).

- Andre kvartal 2020 utviklet seg jevnt over sterkere prismessig sammenliknet med samme kvartal i fjor. Dette forklares nok i en oppsving i markedet i kjølvannet av rentekuttene til Norges Bank og at de mange feriedagene ikke har hatt samme effekt som vanlig ettersom vi har holdt oss hjemme i ferier og helligdager, avslutter Tollersrud.

Last ned rapporter her.

Følg oss på twitter @eiendomsmegling #boligprisstatistikken.

Lytt også til Eiendom Norges podkast om boligmarkedet Boligbobla her.

For kommentarer og informasjon:

Peder Tollersrud, kommunikasjonsmedarbeider, mobil 97 19 43 92.

Vi oppfordrer media til å benytte våre lokale pressekontakter.

Finn lokal pressekontakt her.

Regionsrapportene bygger på samme datagrunnlag som den månedlige boligprisstatistikken, men utviklingen beregnes kvartalsvis. Dette gjør at tallene i regionsrapportene kan avvike noe fra de månedlige statistikkene.

Viderepublisering i media, kundebrev, analyser o.l. er tillatt for utdrag eller deler av Eiendom Norges prisstatistikk ved angivelse av Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS som kilde.

Eiendom Norge er bransjeorganisasjonen for norske eiendomsmeglingsforetak.

Ved årsskiftet 2019/2020 hadde Eiendom Norge 71 foretaksmedlemmer. Disse igjen hadde 810 kontorer/filialer.

Medlemmene står for cirka 98 % av alle boligtransaksjoner i Norge. Det utgjorde i 2018 139 313 transaksjoner.

Eiendom Norges medlemsbedrifter hadde ved årsskiftet 5216 ansatte.

Eiendom Norge utarbeider og publiserer Eiendom Norges prisstatistikk i samarbeid med Eiendomsverdi AS og Finn.no. Statistikken har en viktig funksjon for det norske boligmarkedet, norsk økonomi og det norske samfunnet.

Organisasjonen ble stiftet 4. april 2001.

Henning Lauridsen

Pressekontakt Administrerende direktør / Eiendom Norge Besvarer spørsmål om boligmarkedet og om organisasjonens politiske saker 997 20 485