Sterk oppgang i boligprisene i mai

Boligprisene i Norge steg med 1,0 prosent i mai 2018. Korrigert for sesongvariasjoner gikk prisene opp med 1,1 prosent.

Boligprisene er nå 1,0 prosent høyere enn for ett år siden.

– Boligprisutviklingen i mai var sterk for måneden å være og prisene steg i alle områder i landet. 12 måneders veksten er nå positiv nasjonalt for første gang siden høsten 2017, og trenden er sterk etter fire måneder på rad med vekst i de sesongkorrigerte prisene, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer.

Stor aktivitet

I mai ble det solgt 9.643 boliger i Norge, noe som er 2,5 prosent færre enn i tilsvarende måned i 2017.

– Det er solgt mange boliger i løpet av måneden til tross for færre virkedager på grunn av mange helligdager og langhelger. Så langt i 2018 er det solgt 2,3 prosent flere boliger enn i 2017, og med unntak av i Trondheim er det større salgsaktivitet i de største byene så langt i år enn på samme tid i fjor, sier Dreyer.

I mai ble det lagt ut 12.303 boliger for salg i Norge, noe som er 3,3 prosent flere enn i samme måned i fjor.

– Det er kommet mange nye boliger på markedet i løpet av måneden, og vi må tilbake til 2007 for å finne en enkeltmåned der det er lagt ut flere boliger til salgs enn i mai i år. Det er primært i Trondheim og Østlandsområdet utenom Oslo at antallet boliger lagt ut for salg har økt vesentlig sammenlignet med tidligere i år, sier Dreyer.

- Over hele landet har det i løpet av mai blitt et stadig større utbud av boliger til salgs. Når boligkjøperne har mye å velge i, så skal det normalt tilsi en mer moderat prisutvikling, sier Dreyer.

Det tok i gjennomsnitt 41 dager å selge en bolig i mai 2018, noe som er 10 dager mer enn i mai 2017. Raskest salgstid hadde Oslo, Bergen og Follo med 24 dager og tregest salgstid hadde Stavanger m/omegn med 63 dager.

– Salgstiden faller som normalt for sesongen, men den er noe høyere enn tidligere år. Det store utbudet i markedet gjør at det tar lenger tid å selge enkelte boliger, som igjen bidrar til at salgstiden i mange av de større byene er høyere enn foregående år, sier Dreyer.

Regional prisutvikling

I mai var det en oppgang i boligprisene i alle områder i Norge.

Asker/Bærum hadde sterkest utvikling med en økning i prisene på 1,8 prosent. Svakest oppgang hadde Trondheim med 0,5 prosent.

Flere områder i Norge har fortsatt en negativ 12 måneders vekst. Svakest 12 måneders vekst har Bergen med en nedgang på 1,1 prosent, mens Hamar m/Stange har den sterkeste utviklingen med en oppgang på 7,4 prosent.

– I starten av året ble den nasjonale prisveksten drevet frem av den sterke prisutviklingen i Oslo. Nå er det en sterkere trend i større deler av landet. Vi forventer likevel at denne utviklingen vil endre seg i månedene som kommer. Det store utbudet av bruktboliger til salgs gjør at vi venter en noe mer moderat prisutvikling fremover, avslutter Dreyer.

Komplett statistikk kan lastes ned på www.eiendomnorge.no. Følg oss på twitter @eiendomsmegling #boligprisstatistikken.

For kommentarer:

Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør, mobil 907 24 999

Grethe Wittenberg Meier, styreleder, mobil 991 52 164

For lokale pressekontakter besøk vår hjemmeside.

For praktiske spørsmål om boligprisstatistikken:

Erik Lundesgaard, kommunikasjonssjef, mobil 95 88 19 87

Statistikken er utarbeidet etter siste måneds slutt og omfatter boliger som annonseres på Finn.no. Det innebærer cirka 70 prosent av alle boliger som omsettes i Norge i løpet av et år.

Viderepublisering i media, kundebrev, analyser o.l. er tillatt for utdrag eller deler av Eiendom Norges boligprisstatistikk ved angivelse av Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS som kilde.