Svak prisutvikling i de fleste regioner

- Fylkesboligprisstatistikken for tredje kvartal bekrefter den svake utviklingen i det norske boligmarkedet i 2017, sier kommunikasjonssjef Erik Lundesgaard i Eiendom Norge.

Eiendom Norge slipper i dag fylkesboligprisstatistikken for tredje kvartal 2017.

Fylkesrapportene med oversikt over boligprisutviklingen i alle norske fylker og de fleste kommuner er nå tilgjengelig for våre medlemmer og abonnenter på eiendomnorge.no.

-Statistikken bekrefter den svakere prisutviklingen i det norske boligmarkedet som vi har observert så langt i 2017 i den månedlige boligprisstatistikken. Alle fylker hadde negativ prisutvikling i tredje kvartal med unntak av Buskerud (0 prosent) og Østfold (0,3 prosent). Særlig Oslo skiller seg ut med en nedgang i siste kvartal på 5,9 prosent, sier Lundesgaard.

Til tross for den svake utviklingen i Oslo holder enkelte av de omkringliggende kommuner på Østlandet stand. I flere kommuner i Østfold, Vestfold og Hedmark er det fortsatt en relativt sterk prisutvikling siste kvartal. Eksempelvis Holmestand (2,7 prosent), Stange (2,1 prosent), Rygge (1,7 prosent), Rakkestad (1,5 prosent), Løten (1,5 prosent) og Kongsvinger (1,3 prosent)

-12 måneders veksten har falt i de fleste fylker gjennom året. I enkelte fylker som Østfold, Vestfold, Telemark, Buskerud og Hedmark stiger imidlertid 12 måneders veksten, mens den i Rogaland og Hordaland, Aust-Agder nå er negativ, sier Lundesgaard.

Enkelte kommuner i deler av landet har fremdeles tosifret 12 måneders etter den rekordsterke boligprisutviklingen i 2016. Eksempelvis Hurum (15,1 prosent), Holmestrand (13,4 prosent), Askim 11,6 (prosent), Ringerike (10,5 prosent) og Kongsvinger og Gjøvik (10 prosent). I Nord-Norge skiller Alta seg ut med en 12 måneders vekst på 9,4 prosent.

• fylkesboligprisstatistikken

Komplett statistikk kan lastes ned her. (NB: Krever abonnement)

Sosiale medier:

Følg oss her på twitter @eiendomsmegling #boligprisstatistikken.

Følg oss også på linkedin og lik oss på facebook.

For lokale pressekontakter besøk vår hjemmeside.

Om Eiendom Norges Fylkesboligprisstatistikk

Fylkesboligprisstatistikken bygger på samme datagrunnlag som boligprisstatistikken, men utviklingen beregnes kvartalsvis. Dette gjør at tallene i fylkesrapportene kan avvike noe fra de månedlige statistikkene.

Viderepublisering i media, kundebrev, analyser o.l. er tillatt for utdrag eller deler av Eiendom Norges prisstatistikk ved angivelse av Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS som kilde.