Best i test: Robotstøvsugeren som kommer til overalt

Nye Electrolux MotionSense™ er ikke som robotstøvsugere flest. Med sin triangulære form og ekstra store børste i front, kommer den til der andre robotstøvsugere må melde pass.

Det viser en uavhengig test av robotstøvsugere som det tekniske laboratoriet Intertek ETL i England har gjort på oppdrag fra Testfakta. Her ble MotionSense™ ERV5210TG fra Electrolux kåret til «best i test» med god margin foran robotstøvsugere i samme prisklasse fra seks øvrige produsenter*.

Testvinneren fra Electrolux fikk blant annet opp hele 95 prosent av kontrollstøvet fra hardt gulv. Til sammenligning sugde den nest beste robotstøvsugeren i testen opp 88 prosent av det samme støvet, mens testens taper kun fikk med seg 38 prosent.

Testfakta konkluderer med at Electrolux-modellen kommer best til på kanter og i hjørner, samt at den er en av svært få robotstøvsugere i testen som klarer å suge opp hybelkaniner og lo fra tepper.

– Fibre fra tepper var det testkriteriet som robotstøvsugerne generelt hadde størst problemer med, sier testsjef Paul Rogers fra Intertek ETL til Testfakta.

* Foruten Electrolux MotionSense ERV5210TG, var følgende robotstøvsugere med i testen: iRobot Roomba 886, Neato D3 Connected, LG VR65710LVMP, Cleanmate Cleanmate S500, Miele Scout RX1, Skantic Robot Cleaner 10.

– Nå er teknologien blitt god nok

Electrolux har jobbet lenge med å utvikle nye teknologier for å gjøre robotstøvsugerne mer effektive. MotionSense™ har fått et unik triangulært design, en kraftig Powerbrush XXL-børste og infrarød registrering av hindringer og høyder.

I tillegg kan robotstøvsugeren skilte med MotionSense™ adaptiv teknologi for optimal navigering og rengjøring av alle kriker og kroker i hjemmet. Med den eksklusive funksjonen ClimbForceDrive™ kan MotionSense klatre opptil 2 cm uten å sette seg fast.

– De moderne robotstøvsugerne har vært på markedet en god stund, men det er først nå vi ser at teknologien er blitt god nok til at man virkelig kan stole på dem. Nå går det endelig an å overlate støvsugingen til en robot og samtidig forvente et perfekt resultat, forteller Nina Lorentzen, kategorisjef for små elektriske produkter i Electrolux Norge.

Les testen av robotstøvsugere på Testfakta (mars, 2017)

Produktinformasjon: Electrolux MotionSense™ ERV5210TG

Produktinformasjon: Electrolux MotionSense™ ERV5100IW

Electrolux MotionSense robotstøvsuger har en veiledende utsalgspris fra 4 499 kroner.

• Hjemmeelektronikk

Om Electrolux

Electrolux, en av de globale lederne innen husholdningsprodukter og selger mer enn 40 millioner produkter hvert år, til kunder i 150 land. Vårt fokus er på innovasjoner som er designet med omtanke, basert på omfattende forbrukerinnsikt, for å dekke de reelle behovene til forbrukere og profesjonelle. Våre produkter inkluderer kjøleskap, oppvaskmaskiner, vaskemaskiner, støvsugere og ovner, solgt under merkevarer som Electrolux, AEG-Electrolux, Zanussi, Eureka og Frigidaire.

Nina Lorentzen

Kategorisjef Små elektriske produkter + 47 950 13 525