Blogginnlegg -

- The Gathering i Vikingskipet på Hamar er en viktig møteplass

Av: Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge
Til tross for at stadig flere får øynene opp for de positive sidene, er det fremdeles mange som ikke anerkjenner gaming som verken hobby eller sport. Derfor er møteplasser som The Gathering i Vikingskipet så viktig.

I dag går den 27. The Gathering av stabelen i Vikingskipet. Hamar fortjener skryt for å ha gjennomført en viktig festival i tiår etter tiår!

Dataspill og gaming har nemlig en sentral rolle i stadig flere nordmenn sitt liv, og det er en viktig del av populærkulturen i hele landet. I Norge spiller 63 prosent av jenter og 96 prosent av gutter i alderen 9-18 år spill. For noen er det en hobby, for andre er det sport og blodig alvor. Til tross for det, er det fremdeles mange som ser ned på gaming og gamere.

Det er det ingen grunn til.

Gjennom spill tilegner man seg en rekke ferdigheter som er verdifulle både i arbeidslivet og sosialt. Problemløsning, samarbeid og språk er noen av de mest åpenbare. I en verden preget av en stadig raskere teknologisk utvikling, hvor flere sliter med å henge med, har også de med digitale ferdigheter fra spill et stort forsprang. Dette gjelder både de som spiller som hobby, og de som satser på spill som sport.

I år er Elkjøp hovedsponsor for The Gathering. Med 4000 ansatte, hvor mange er opptatt av spill, er det naturlig for oss. Enda mer naturlig blir det når svært mange av våre kunder brenner for det samme. Vi ønsker å vise at vi anerkjenner gaming, både som hobby og sport. Det er også derfor vi sponser flere av Norges største profiler, som Nordavind, Snappy og Norwegian Thunderboys.

2019 blir det fjerde året Elkjøp er involvert i The Gathering. Bare på de få årene har vi sett en endring i omdømmet til gamere og esportutøvere. Stadig flere får øynene opp for at spill gir ferdigheter, blant dem er også aktører i næringslivet. Målet må være å gjøre dette tydelig for enda flere i fremtiden. For å få til det, er arenaer som The Gathering viktig. Derfor ønsker jeg å rette en takk til Hamar som år etter år står som vertskap for en så viktig møteplass.

Og til alle deltakere, ha det gøy!

• Detaljhandel

• gaming