Elkjøps leverandør garanterer: - Ingen snoker i Cloud-filene dine

Har du fått med deg den siste overvåkingsskandalen i USA? Er du redd for at Cloud-tjenestene du kjøper er utsatt for snoking?

Visste du at Elkjøps leverandør garanterer sine kunder at filene de legger på Cloud-tjenestene deres er 100 prosent sikre?

At de garanterer at ingen leser filene som legges i Skyen? At de aldri skal overleves til en annen part? At all info som legges på Cloud-tjenestene slettes dersom kundeforholdet med oss skulle opphøre?

Ny fokus på sikkerhet på internett

Opprullingen av det meget omdiskuterte PRISM-programmet i USA har satt ny fokus på sikkerhet på internett.

30-åringen Edward Snowden, som jobbet for National Security Agency i USA, kunne ikke leve med at han daglig snoket i folks personlige opplysninger på nettløsningene til blant annet Google og Facebook, og valgte å si ifra om det han kalte et gigantisk demokratisk problem.

De aller fleste store aktører innenfor nettlagring er amerikanske, men det er ikke tilfellet med de som leverer Elkjøp og Lefdals Cloud-tjenester - Jottacloud. De er nemlig norske.

I kjølvannet av Snowden-skandalen har Jottacloud rykket ut med en klokkeklar garanti for at filer som legges i Skyen hos dem ikke skal kunne være tilgjengelig for andre enn kunden - dersom ikke kunden åpner for det selv.

Jottacloud er altså et norsk selskap, har norske eiere, og opererer under norsk personvernlovgivning. De lagrer også alle sine filer i Norge.

Som et resultat er brukerne deres beskyttet mot amerikansk lovgivning, som ser ut til å krenke friheten til både amerikanske og ikke-amerikanske borgere.

Her er noen av garantiene fra Jottacloud:

- De skal kun lagre dokumenter i Norge, eller i et land med liknende eller enda strengere personvernlovgivning

- De skal aldri overvåke hva man lagrer hos Jottacloud

- Jottacloud sine ansatte skal aldri åpne eller lese kundens dokumenter uten skriftlig tillatelse fra kunden selv

- Alle Jottaclouds ansatte skal signere konfidensialitetsavtale

- Jottacloud lover å slette all brukerdata om kunden når han/hun avslutter kundeforholdet med dem

Alle filer som legges i Skyen er kundenes filer - og utelukkende det. Det garanterer Jottacloud. De garanterer for øvrig også at deres servere drives med grønn energi.

Da skulle man han flere gode argumenter på blokken for å skaffe seg Elkjøps Cloud-tjenester.

• Kino, film, foto

• overvåkning
  • nsa
  • jottacloud
  • snowden
  • elkjøp nordic

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner. Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet. Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter. Ca 7.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail, en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.