Elkjøp kåret til årets merkevarebygger i Norden

Kjeden mottok den prestisjefylte prisen World Branding Award i Kensington Palace i London torsdag kveld. – En fantastisk anerkjennelse og en bekreftelse på at vi har gjort mye riktig, sier Åshild Indresøvde, nordisk merkevaredirektør i Elkjøp.

World Branding Awards deles ut av organisasjonen World Branding Forum til merkevarer som har utmerket seg spesielt. Tidligere vinnere av World Branding Award er selskaper som Amazon, Apple, BMW og Coca Cola. Årets vinner for Norden er Elkjøp.

– Vi er veldig stolte over å vinne denne prisen! Vi har aktivt valgt å utvikle og styrke merkevaren vår, og bygget opp en sterk nordisk merkevaretradisjon. Samtidig har vi vært villige til å investere betydelig i merkevareutviklingen, Indresøvde.

Juryens vurdering består av en helhetlig analyse av merkevarens styrke, og økonomiske resultater, reklame, PR og sosiale medier er blant de avgjørende faktorene.

– Prisen er en anerkjennelse av den innsatsen som har blitt lagt ned i å bygge og vedlikeholde merkevarens tilstedeværelse i et marked i kontinuerlig endring, sier styreleder i World Branding Forum, Richard Rowles.

Marius Klemo, Brand & Digital Manager i Elkjøp Norge er stolt og ydmyk over prisen, men er ærlig på at dette kommer av et solid arbeid med en tydelig strategi i ryggmargen.

- Det er alltid moro at jobben vi gjør legges merke til, og da i tillegg internasjonalt! Vi har de to siste årene bygd et solid team hos Brand & Digital i Elkjøp Norge, som over tid har utviklet seg i takt med merkevaren. Denne prisen gleder jeg meg til å dele med mine kolleger, sier Klemo.

– Knallhard kamp

Det er et trangt nåløye for å stikke av med prisen World Branding Award. I tillegg til en fagjury blir vinneren kåret på bakgrunn av stemmer fra folket og en egen forbrukerundersøkelse. Indresøvde mener kåringen er en tillitserklæring fra kundene.

– Det er en knallhard kamp hver dag for å vise oss frem som et attraktivt alternativ for en stadig mer opplyst kundegruppe, og for å vinne deres gunst. Denne prisen er en bekreftelse på at vi har gjort mye riktig, sier hun.

Merkevaredirektøren understreker samtidig at de ikke er i mål med arbeidet.

– En slik pris gir oss motivasjon til å fortsette det gode arbeidet. Vi må utvikle oss ytterligere for å tilfredsstille kundene våre. Undersøkelsene våre viser at 93 prosent av kundene våre er fornøyde med sin handleopplevelse hos oss. Det tallet jobber vi hardt for å øke, avslutter Indresøvde.

Om World Branding Awards

World Branding Awards er en internasjonal pris som blir delt ut til globale og nasjonale merkevarer for deres arbeid og prestasjoner innen merkevarebygging. World Branding Forum, en registrert global ideell organisasjon med base i London, organiserer prisene. Organisasjonens formål er å øke standarden i merkevarebygging til gode for forbrukere og bransjen. Siden 2015 har prisen blitt delt ut i Kensington Palace i London.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for NOK 38,3 milliarder i regnskapsåret 2018/19. Driftsresultatet var NOK 1.228 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de mer enn 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.