Elkjøp og Otovo samarbeider om å ta solceller til folket

Helt siden Elkjøp begynte å selge vaskemaskiner i 1962, har det som i dag er Nordens største elektronikkjede bidratt til å elektrifisere norske hjem. Nå går Elkjøp sammen med den norske suksessbedriften Otovo om å bidra til at norske husstander kan produsere sin egen utslippsfrie strøm.

Gjennom Otovo kan Elkjøps kunder nå få komplette solcelleanlegg på taket. Alt etter størrelse og lysforhold, kan disse anleggene produsere fra nok strøm til å lade en elbil til å dekke hele husstandens strømbehov. Norske Otovo er Sveriges raskest voksende solcelleselskap, som har gått fra null til mer enn 20 prosent markedsandel på ett år.

Et moderne solcelleanlegg på en norsk gjennomsnitthus koster typisk rundt 100.000 kroner ferdig montert, alt etter størrelse på taket og hvor komplisert det er å installere anlegget. Med dagens strømpris er hele anlegget nedbetalt i løpet 10-15 år. I tillegg til besparelsen på strømregningen, gir Enova inntil 28.750 kroner i støtte for å starte egen strømproduksjon hjemme.

-Den teknologiske utviklingen har gått veldig fort de siste årene, og nå har Otovo et produkt som både er enkelt å drifte, som gir nok strøm for pengene og prismessig er tilgjengelig for folk flest. Vi har lenge solgt produkter som bruker lite strøm, så vi synes det er litt moro at kundene våre nå kan lage sin egen strøm og dermed i enda større grad kan bidra til et grønnere samfunn, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge

Mens solceller på taket tidligere var forbeholdt entusiaster og hobby-ingeniører, er moderne solcelleanlegg relativt enkelt å få på plass. Fra bestilling til anlegget er klart, bruker Otovos installatører ikke mer enn 4-8 uker, og deretter er det bare å bruke solcellene som et helt vanlig strømanlegg. Når solcellene produserer mer strøm enn husholdningen forbruker, går overskuddskraften ut på nettet og kjøpes til markedspris av den lokale strømleverandøren. Når solen ikke skinner, og det produseres mindre strøm, får husstanden strøm over nettet som vanlig. Alt går automatisk, uten at huseier trenger å tenke på noe som helst.

Rekordstor interesse

Ifølge daglig leder i Otovo, Andreas Thorsheim, er det nordiske klimaet ingen hindring for å utstyre huset med solceller.

-Store deler av Norge har faktisk flere soltimer enn byer som Berlin, Amsterdam og Praha, ogsolceller er en fantastisk måte å utnytte den solenergien som uansett treffer taket ditt, sier Thorsheim.

Stadig flere husstander i Norge benytter seg av muligheten til å bli sin egen strømprodusent. Ifølge tall fra Enova, er det kraftig vekst i antall søknader om støtte til solcelleanlegg. Ved utgangen av mai hadde Enova gitt støtte til 355 anlegg så langt i 2019, noe som er dobbelt så mange som i samme periode i fjor.

-Vi merker godt at interessen for solceller øker, bare så langt i år har vi solgt 1000 anlegg i Norge og Sverige. Det er nok mange som vil slå til på billige solceller nå som solen skinner og strømprisen er høy, sier Thorsheim.

Bidrar til gründerbedrifter
Når du går i en vanlig Elkjøpbutikk møter du kjente merkevarer som Apple, Miele og Samsung, men også mer ukjente nordiske oppstartsbedrifter. I tillegg til Otovo, finner du også norske Airthings som har utviklet en målestasjon for innendørs luftkvalitet eller KOMP fra norske No Isolation. KOMP er en kommunikasjonsenhet som minner om en gammeldags TV, som er spesiallaget for at eldre skal kunne holde kontakten med familie og venner.

-Jeg kunne selvsagt skrytt på oss at vi har en strategi med å støtte lokale oppstartsbedrifter, men for å være ærlig har vi ikke det. Vi velger å plukke de produktene og konseptene som passer i våre salgskanaler og våre kunder etterspør. At det innebærer at vi også satser på nordiske oppstartsbedrifter i våre mer enn 400 butikker i hele Norden, er egentlig bare en hyggelig bonus, sier Tønnesen

Nå håper både Elkjøp, Otovo og alle norske husstander med eget solcelleanlegg på taket, at sommeren blir lang og solrik.

Om Otovo:

Otovo ble startet i januar 2016 av Andreas Thorsheim, Simen Fure Jørgensen, Lars Syse Christiansen og Andreas Bentzen. I løpet av det første året ble Otovo markedsledende i Norge på salg av solceller til private hjem.

I dag har Otovo ansatte i både Norge og Sverige som jobber med salg, konfigurasjon og utvikling. Alle arbeider for at det skal bli lett for deg å få solcelleanlegg på taket.

De ansatte eier store deler av Otovo, men vi har også mange profesjonelle norske investorer i ryggen, inkludert Agder Energi Ventures, Akershus Energi, OBOS, Selvaag Bolig og Anders Opsahl Eiendom.

• Detaljhandel

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.