Fire rekordår på rad for Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic kan igjen vise til meget solide tall og økte omsetningen med 11 prosent til NOK  26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/2013. Driftsresultatet ble NOK 1.100 millioner, en økning på 7 prosent. Konsernets omsetning og resultat er rekordhøyt - for 4. år på rad.

En av faktorene bak veksten er økningen av handlende kunder.

- Vi er glade for å se at kundene velger oss. Det tar vi som en tilbakemelding på at vi har lyktes i å gi folk både de tilbudene og den hjelpen de ønsker seg, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Veksten kommer fra alle produktsektorer, men spesielt innen kjøkkensalg har Elkjøp tatt store markedsandeler. Også salg av tjenester har hatt meget solid utvikling.

I tillegg fortsetter det eventyrlige nettbrettsalget for fullt.

Elkjøp har i løpet av året jobbet videre med å pusse opp en rekke varehus, mens nettbutikken Elkjop.no har fått ny funksjonalitet for kundedialog.

Satsingen på opplæring av medarbeidere fortsetter i tillegg for full, og Elkjøp bruker nå årlig 50 millioner kroner på opplæring. Nytt av året er introduksjonen av personlige trenere i varehusene som et ledd i å øke opplæringen lokalt.

I Norge økte Elkjøp sin omsetning med 7 prosent til NOK 7 milliarder.

• Kino, film, foto

• øystein schmidt
  • elkjøp nordic
  • happyornot
  • jaan ivar semlitsch

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner. Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet. Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter. Ca 7.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail, en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.