Har du gjort denne vaskemaskin-tabben?

Visste du at det er spesielt én tabbe nordmenn gjør når de skal i gang med sin nye vaskemaskin? Slik installerer du ditt nye apparat riktig.

Hvert eneste år selges det 220.000 nye vaskemaskiner her til lands, noe som betyr at drøye ni prosent av alle husstander i Norge bytter maskin i løpet av året.*

Men det å installere selv kan by på utfordringer, og her er det spesielt én bommert som virkelig går igjen.

– Den klassiske tabben vi nordmenn gjør når vi skal i gang med ny vaskemaskin, er å glemme å ta ut transportsikringene før vi starter opp maskinen for første gang. Gjør man ikke det, vil maskinen hoppe rundt under vasking og lage mer bråk enn vanlig, sier salgsdirektør for hvitevarer hos Elkjøp, Fredrik Tønnesen.

Transportsikringer er lange stag som er skrudd inn i maskinen for å hindre at den blir skadet under transport.

-– Vanligvis er det to eller fire slike sikringer i en ny vaskemaskin, og de kan man enkelt fjerne selv. Skal man transportere maskinen videre en annen gang, bør disse sikringene skrus på igjen. Leser man bruksanvisningen som kommer med sitt nye apparat, står det tydelig og enkelt hvordan man bør gjøre dette, sier Tønnesen.

Se Elkjøp utvalg av vaskemaskiner her

Vann i trommelen er helt greit

Salgsdirektøren forteller at man ikke må tro at man har kjøpt en brukt vaskemaskin selv om man finner vann i trommelen etter utpakking.

– Her er det ingen grunn til bekymring. Vannet viser bare at maskinen er blitt testet på fabrikken, slik at man skal være sikker på at den virker. Det man imidlertid bør gjøre når man mottar maskinen, er å sjekke om esken den kom i ser hel og fin ut, og om maskinen har bulker, sier Tønnesen.

Neste punkt på gjørelisten for installering er å finne en passende plass til maskinen.

– Dersom det er sluk i rommet der maskinen skal stå, kan du selv koble vannslangen til. Vær oppmerksom på at i noen eldre boliger kan vannkranen være smalere enn det som er standarden i dag, og da trenger du en overgang for å få det til å passe. Deretter kobler til du til avløpsslangen. Denne har som oftest en bøy på seg som gjør at brukt vann som kommer fra vaskemaskinen ikke går tilbake igjen, sier Tønnesen.

Han mener det også er viktig å passe på at maskinen står i vater, slik at den står mest mulig stabilt og dermed kan gå mer stillegående.

Syns du det blir for vanskelig å installere vaskemaskinen selv? Vi kan gjøre det for deg. Les mer her.

Vaskemaskinstativ og små festeføtter

– En god idé her er å sette på såkalte festeføtter under maskinen – små runde plastikkunderlag. Maskinen vil da stå enda roligere og være enda mer stabil under bruk. Ønsker man en litt mer praktisk arbeidshøyde på maskinen, og trenger plass til vaskemiddel og annet, bør man også vurdere et vaskemaskinstativ med kurv under, forteller Tønnesen.

Vaskemaskinen skal da være klar til bruk, men før man kjører på med de store ladningene med klær har Tønnesen et siste tips.

– Første gang man kjører maskinen, bør man kun vaske ett enkelt håndkle på ordinært bomullsprogram, dersom det mot formodning skulle ligge igjen noe gammelt vann i slangene. En vaskemaskin bør også renses en gang i blant, og det kan gjøres ved å kjøre den på maksimal varme. På den måten får man skylt vaskemiddelskuffen, samt fjernet såperester og annet smuss, sier Tønnensen.

* Tall fra SSB - 1. januar 2014 var det 2.349.500 privathusholdninger i Norge.

• Vitenskap, teknikk

• fredrik tønnesen
  • vaskemaskin

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 29,8 milliarder i regnskapsåret 2014/15. Driftsresultatet var NOK 947 millioner.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.