Holder de digitale hjulene i gang

Relevante produkter og kritisk kompetanse da kundene trengte det som mest, har gitt en vekst på 4,4 % totalt når Elkjøp Nordic avslutter virksomhetsåret midt under koronakrisen.

Med krisen økte kravet til digital kompetanse og utstyrsbehovet betraktelig nærmest over natta i hele Norden. De siste ukene her til lands har 4 av 10 hatt hjemmekontor. Situasjonen gjør at svært mange må håndtere utfordringer de ikke hadde på arbeidsplassen. I tillegg har lærere, elever og foreldre vært midt oppi et stort undervisningseksperiment og medarbeidere i varehandelen har fått en helt ny arbeidshverdag med blant annet retningslinjer og tiltak som var utenkelige for bare et par måneder siden.

En trygg handleopplevelse

- For oss i Elkjøp kommer sikkerheten til våre kunder og medarbeidere alltid først. I den krevende situasjonen vi har vært i den siste tiden, er det aller viktigste for oss å ta vårt ansvar i den nasjonale dugnaden med å redusere smittefaren for alle rundt oss, sier Erik G. Sønsterud, konsernsjef for Elkjøp Nordic.

Elkjøp Nordic driver butikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland, fire land som har håndtert koronakrisen på svært ulike måter. Restriksjoner fra myndighetene har også slått ulikt ut fra land til land. Blant annet har man i Danmark hatt stengte kjøpesentre, noe som også har hatt konsekvenser for flere av Elkjøps butikker. Likevel har selskapet klart å opprettholde en god tilstedeværelse, kanskje først og fremst gjennom at de tilbyr produkter og tjenester folk faktisk trenger i situasjoner som dette.

Løser digitale utfordringer på hjemmebane

- Jeg må si jeg er ekstremt ydmyk overfor den jobben tusenvis av medarbeidere på tvers av de nordiske landene har lagt ned. De har respondert raskt og med høy kompetanse for trygt å kunne hjelpe våre kunder med å sikre seg det de trenger for å få den hjemlige infrastrukturen til å gå opp. Jeg kan ikke få takket dem nok. Når alt må fungere hjemmefra spiller vi på mange måter en samfunnskritisk rolle, ved å holde de digitale hjulene i gang, og dette synes også godt i salgstallene for den ekstraordinære perioden vi nå har vært inne i, sier Erik G. Sønsterud, konsernsjef for Elkjøp Nordic.

Under krisen har det vært stor pågang fra alle nordboere med behov for hjelp til hjemmekontoret eller med å få tiden til å gå litt fortere med ny hjemmeunderholdning i karantene. Dette har gitt en total vekst i Norden på 24 % de siste 5 ukene. Størst har veksten vært i Danmark og Norge, med henholdsvis 30 % og 37 % i perioden. Onlineveksten totalt sett har vært enorm, og doblet seg i femukersperioden.

Satt på prøve
Elektronikkbransjen generelt har kanskje vært lengst fremme når det gjelder den store transformasjonen innen varehandelen og skiftet til en mer digital og omnikanal forretningsmodell. Likevel ble evnen til omstilling for alvor testet da krisen traff Elkjøp Nordic.

- Vi har utviklet oss mye de siste årene, men da kundene over natta var forhindret fra, eller ikke turte, å besøke butikkene våre ble omstillingsevnen vår virkelig satt på prøve. I løpet av noen få uker lanserte vi en rekke tiltak som har gitt kundene våre mer fleksibilitet og en bedre handleopplevelse på nett over hele Norden. Blant annet har vi etablert en ny plattform for virtuell handling, med hjelp og rådgivning i butikk over videosamtale, kontaktfri klikk & hent med henting på parkeringsplassen, betaling via kontaktfrie betalingsmåter og økt kapasitet og kompetanseheving på kundeveiledning, kundestøtte og ettersalg på nett. Vi har også innført en rekke tiltak i butikk for å begrense smittefare for kunder og medarbeidere i butikken, som økt renhold, avstandsmarkering, informasjon om tiltak og hygiene og egne åpningstider for personer i risikogruppen, forklarer Sønsterud.

Øyeåpner
I følge myndighetene er krisen langt ifra over, og usikkerheten både i økonomien og blant folk flest vil prege samfunnet og varehandelen i lang tid fremover.

- Dette har vært, og er fortsatt, en veldig vanskelig tid, hvor vårt hovedfokus hele veien har vært å ta vare på våre medarbeidere og kunder, hindre smittespredning og legge til rette for gode handleopplevelser. Likevel har perioden også vært en øyeåpner. Innovasjonene og lærdommene er mange, og mye av det vi har gjort på kort tid de siste ukene vil bli med oss og fortsette å utvikle Elkjøp. De selskapene som kommer styrket ut av dette, er de som klarer å levere den beste tilpassede kundeopplevelsen på tvers av salgsplattformer, avslutter Sønsterud.

Faktaboks

Elkjøp Nordic

Salgsvekst 11 uker til 21. mars 5 uker til 25. april 52 uker til 25. april
Elkjøp Nordic 5,4% 24,0% 4,4%
Elkjøp Nordic online 15,3% 98,1% 20,2%

Jan Christian Thommesen
Nordic Head of PR and Communications
jan.thommesen@elkjop.no

918 21 387

Kristian Willanger
Nordic Senior Communications Advisor
kristian.willanger@elkjop.no

995 07 041

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for NOK 38,3 milliarder i regnskapsåret 2018/19. Driftsresultatet var NOK 1.228 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de mer enn 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.