Mer enn halvparten av oss er bekymret for inneklimaet

Undersøkelser viser at vi i den vestlige verden tilbringer nitti prosent av tiden vår innendørs, og når luften innendørs kan være opptil mer enn fem ganger mer forurenset enn luften ute er det ikke rart nordmenn er opptatt av inneklima.

Husene våre blir tettere. Fordelen er at vi bruker mindre energi på oppvarming, men ulempen er at vi får dårligere luft. Ifølge en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat svarer 55 prosent av de spurte at de er bekymret for at inneklimaet kan påvirke familiens helse negativt. Mange har plager som de ikke vet skyldes dårlig inneklima.

Elkjøp ser stor etterspørsel etter produkter som kan bedre inneklimaet, og girer nå opp satsningen sammen med det norske teknologiselskapet Airthings. Deres egenutviklede radonmåler, Wave, har blitt videreutviklet til også å måle luftkvalitet gjennom deres produkt Wave Plus, noe som gir husstandene et bedre bilde av hvordan det står til med inneklimaet.

Airthings er opptatt av at man må kjenne til om det er et problem med inneklimaet før man kan behandle problemet.

-En nylig undersøkelse vi gjennomførte gjennom YouGov viser at svært få faktisk kjenner til hvor god inneluften i sitt hjem er. Faktisk sier kun 10 prosent av nordmenn at de har testet inneluften i sitt hjem, noe som betyr at mange egentlig ikke aner om de har et reelt problem. Vi bor langt nord, og er mer utsatt for dårligere luft innendørs enn i andre mer varmtliggende land. Derfor er vi opptatt av å bevisstgjøre og lære opp folk slik at de forstår hvordan luften i hjemmet faktisk er, og hva de eventuelt kan gjøre for å løse problemet og bidra til bedre helse, sier Øyvind Birkenes, administrerende direktør i Airthings.

Etter å ha solgt produktene primært på nett i en periode, venter nå bred distribusjon gjennom Elkjøps butikker i hele Norden.

-Vi har hatt kjempesuksess med våre produkter i USA, i tillegg til en bra interesse også i det nordiske markedet,og vi er veldig spent på utrullingen sammen med Elkjøp. Med plass i mer enn 200 butikker i hele Norden, får vi en helt unik distribusjon som virkelig kan sette fart på interessen for inneklima i Norge. Det vi ser er at mange ikke vet de har dårlig luft hjemme, men at de sover dårlig eller blir syke uten å skjønne hvorfor. For så godt som alle brukere av Wave-produktene vi snakker med, har det vært en aha-opplevelse når de får analysen av luften de puster inn hjemme, sier Birkenes i Airthings

Fremveksten av smarte hjem og flere enheter som kobles til hverandre, gir mange muligheter for å styre hjemmet med tanke på best mulig strømforbruk, temperaturstyring og luftkvalitet. Måleren fra Airthings tar en kvalitetssjekk på inneklimaet, og gir en bedre forståelse for hva som kan bedres. Enhetene måler blant annet radon, CO2 og den kjemiske forurensningen i inneluft - VOC, i tillegg til temperaturen, luftfuktighet og lufttrykket i hjemmet. Basert på analysen i appen, kan den enkelte selv ta de grep som trengs for å forbedre luftkvaliteten.

-Vi har lenge tilbudt en rekke apparater som hjelper med inneklima, som luftrensere, varmepumper, luftfuktere og avfuktere, men vi har manglet den ene dingsen som binder disse sammen. Tidligere har vi bare tilbudt medisinen, uten å kunne stille diagnosen på problemet først. Nå ruller vi ut et nytt butikkkonsept der Wave-serien med luftmålere fra Airthings, med tilhørende app, er navet. Våre medarbeidere ute i butikkene går gjennom opplæringsopplegg slik at de skal kunne rådgi kundene for å få best mulig inneklima. Noen ganger skal det ikke mer til enn å åpne vinduene, men luftmåleren kan si noe om når det er best å ha vinduene åpne. Dette er særlig aktuelt for allergikere, med tanke på når på døgnet det er mest spredning av pollen, hvor mye partikler som er i luften og så videre, sier salgssjef for småelektriske varer hos Elkjøp Norge, Arnstein Værdal.

Et marked i sterk vekst

Markedet bare for luftrensere er estimert å tidobles i løpet av noen få år, og Elkjøp forventer å selge luftrensere og klimaprodukter for 850 millioner i Norden om 3-5 år. Kjeden forventer at inneklimakategorien kommer til å bli en stor, og viktig inntektskilde for selskapet i årene som kommer. Dette er en relativt ny kategori, som er i sterk utvikling både hva gjelder interesse og teknologi.

-Noen ganger dukker det opp helt nye produktgrupper. Et eksempel er kaffekapsel-systemene, som gikk fra null til mange hundre tusen solgte enheter hvert år. Vi tror vi med inneklima står overfor en tilsvarende revolusjon, og har tro på at dette kan bli vår største kategori innen småelektrisk i løpet av kort tid. Dessuten er det jo veldig moro at vi kan være med å gi Nordens bredeste distribusjon av Airthings’ produkter, både gjennom mer enn 200 fysiske butikker, og gjennom nettbutikkene i alle de fire nordiske landene, sier Værdal

Airthings Wave Plus henges på veggen, og via en app på mobilen får man en diagnose på luftkvaliteten hjemme og en melding hvis noe er galt. Elkjøp forventer å selge mer enn 10.000 slike på nordisk basis.

• Detaljhandel

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for NOK 38,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.228 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de mer enn 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.