Nå kan du handle elektronikk – uten å gå ut av bilen

Egne åpningstider for folk i risikogrupper, utvidede klikk og hent-ordninger hvor du kan få varene dine levert rett i bilen - og en digital dugnad på Facebook er nye tiltak Elkjøp nå tester ut for å hjelpe sine kunder.

- Det viktigste for oss i denne krevende situasjonen er å sørge for at alle våre kunder og ansatte er trygge, og at vi på felles dugnad bidrar til å stanse smitten mellom mennesker. Sikkerheten kommer alltid først for oss i Elkjøp, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Elkjøp følger derfor alle anbefalinger og restriksjoner fra myndighetene og er også beredt på raske endringer.

- Samtidig vurderer vi løpende om vi kan gjøre mer. Denne uken tester vi også ut tidligere åpningstider for eldre og sårbare grupper i noen utvalgte butikker. Dersom det er til hjelp for kundene våre, vil vi innføre dette også i andre butikker fortløpende, sier Elkjøpsjefen.

Elkjøp har lenge hatt en klikk og hent-ordning, der kunder kan bestille varer på nett og hente dem selv i butikk. Nå utvides denne ordningen, slik at kunder får varene levert på parkeringsplassen.

- Våre kunder kan bestille og betale på nett, for deretter å komme til avtalt parkeringsplass. Det er da opp til kundene våre om de ønsker varene rett i bagasjerommet eller gjennom vinduet. Denne pandemien tvinger frem nye løsninger, og vi gjør det vi kan for å levere nødvendige produkter til det norske hjem. Om det skulle være en vaskemaskin, kjøleskap eller utstyr til hjemmekontoret skal vi gjøre det vi kan for å levere det trygt og sikkert.

Leverer Mac på Drive-In og teknologihjelp på Facebook

Elkjøp i Stavanger har en offentlig busslomme rett utenfor, som de med tillatelse fra kommunen får benytte seg av. Det betyr at kunder kan nå stoppe, vente i bilen og få varene levert rett i bagasjerommet, som i en god, gammel Drive-In.

Videre forteller Tønnesen om viktigheten av å bekjempe digitale klasseforskjeller, som de løpende gjør gjennom året og Elkjøpfondet. Og ifølge Elkjøpsjefen er dette nå viktigere enn noen gang.

- Digitalt utenforskap er i disse koronatider en kilde til isolasjon, ensomhet, angst og depresjon.
Medarbeiderne våre sitter på mye kunnskap, og kan veilede kunder slik at flere lykkes med å koble seg på den nye digitale hverdagen.Derfor er det viktig at vi holder åpent og gjør vår kunnskap og våre produkter tilgjengelig, sier han.

For de som er hjemme i karantene eller av andre grunner i denne spesielle situasjonen vi alle står oppe i, finnes det også løsninger.

- Jeg anbefaler varmt å besøke vår Facebook-side «Den digitale dugnaden», hvor man kan få svar på små og store spørsmål innenfor hjemmeelektronikk og hverdagsteknologi, sier Fredrik Tønnesen som er overveldet av den frivillige innsatsen på prosjektet fra Elkjøpere, samarbeidspartnere og kunder.

Les mer om klikk og hent-ordningen på Elkjøp sine nettsider her.

Klikk her for å få hjelp av «Den Digitale Dugnaden» på Facebook.

• Økonomi, finans

• den digitale dugnaden
  • digital dugnad
  • klikk og hent
  • korona
  • covid-19
  • corona

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for NOK 38,3 milliarder i regnskapsåret 2018/19. Driftsresultatet var NOK 1.228 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de mer enn 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.