Ni av ti nordmenn spleiser på julegaver

Ola og Kari Nordmann tyr ofte til spleising når de skal kjøpe julegaver, viser fersk undersøkelse. Nå gjør Elkjøp det enklere å tromme sammen til gavekjøp.

Det å gi vekk julegaver har blitt en sentral del av høytiden vi nå er inne i, og når man først kjøper noe til en man er glad ønsker man kanskje å ta litt ekstra i.

En undersøkelse Elkjøp har foretatt ved hjelp av Facebook viser at nordmenn gjerne spleiser på gaver som skal ligge under treet den 24. desember.

- Vi ønsker jo alle å glede så mange som mulig på julaften og da kan det å spleise på gaver være en veldig fin løsning. Undersøkelsen vår viser at så mange som 87 prosent av oss gjerne spleiser på julegaver og at rundt halvparten velger å gjøre dette ofte, sier administrerende direktør Atle Bakke i Elkjøp.

Undersøkelsen viser også at 43 prosent av oss har tipset andre om at de kan gå sammen og spleise på gaver vi selv ønsker oss.

Hjelp med gaveideer - og med spleising

For å gjøre dette med spleising enklere for sine kunder har Elkjøp nå fått på plass en ny løsning på sine nettsider. Har kan man med et par klikk kjapt invitere familie, venner og kjente til å spleise på gaver.

Løsningen er en del av Elkjøps Julegavehjelper, som har blitt til ved at 17.000 nordmenn har svart på hva de ønsker seg aller mest til jul.

- Når 90 prosent av nordmenn sier de spleiser på gaver så skulle det jo bare mangle at vi sørger for at det er enkelt å få til dette i praksis! Derfor kan vår Julegavehjelper på Elkjop.no nå både hjelpe deg med å finne gaveideer til dem du er glad i, samtidig som du får hjelp til å tromme sammen til spleising, sier Bakke.

I følge Elkjøps undersøkelse gir 32 prosent av oss vekk 5 til 9 julegaver denne høytiden mens 29 prosent gir vekk mellom 10 og 14 gaver.

• Økonomi, finans

• spleising
  • julegaver
  • julegavehjelperen
  • elkjop.no
  • atle bakke

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 29,8 milliarder i regnskapsåret 2014/15. Driftsresultatet var NOK 947 millioner.