Sol ute, sol inne - Elkjøps smådramatiske sommer

Nordmenn flest bruker sommermånedene til bading, ferie og is. Hos Elkjøp har spiker, tepper og plank preget årstiden så langt – samt litt nesten-dramatikk.

Varme utendørsaktiviteter og sløve dager i solen er det Ola og Kari Nordmann stort sett har lyst å bedrive sommerdagene med.

Hos Elkjøp har sommeren 2013 imidlertid vært preget av det stikk motsatte. Dagene har vært hektiske og har foregått innendørs med elementer som spiker og nye tepper blant de viktigste ingrediensene.

Flere varehus i elektrokjeden har nemlig blitt pusset opp i løpet av vår- og sommermånedene, deriblant butikkene på Ål, Forus utenfor Stavanger, Vinterbro og Haugesund.

- Er det mulig og bygge en så flott butikk på Ål?

I Hallingdal-kommunen Ål har butikken gjennomgått en radikal forandring og fremstår nå som ny fra topp til tå.

- Det er ikke en skrue igjen fra den gamle butikken og alt fra innredningen til teppene er nye. Kundene har reagert veldig positivt på omleggingen og de syns butikken fremstår proff og ryddig og at utvalget er bra. En av dem som har vært innom sa følgende til meg: Oi, er det mulig og bygge en så flott butikk på Ål?, forteller varehussjef Ole Ivar Grue.

Butikken på Ål har også fått lov til å tjuvstarte med å ta i bruk Elkjøps nye logo, som for alvor kommer til å bli rullet ut i løpet av høsten.

Nordens største TV-vegg

På Forus utenfor Stavanger manglet det ikke på nyheter, fynd og klem da Elkjøp nylig åpnet sin ansiktsløftede butikk.

Varehuset hadde da blitt 1.000 kvadratmeter større enn før, fått Nordens aller største vegg med TVer og er nå utstyrt med det som faktisk er Europas aller første Samsung store-in-store.

- Åpningsdagen gikk utrolig bra. Vi hadde tilrettelagt mange kasser for å kunne sluse kundene gjennom raskest mulig. Kunden opplevde liten eller ingen kø gjennom hele dagen, og tilbakemeldingene vi har fått har vært unisont positive, sier varehussjef Magne Furre.

Samme tilbakemeldinger har kommet fra elektrokundene i Haugesund, som også nylig fikk ny og oppusset Elkjøp-butikk.

Her har varehusets nye åpne løsning falt i spesielt god jord hos kundene, som nå syns man som handlende får bedre oversikt enn tidligere.

- Vi satser på at den nye butikken gir oss et løft på alle punkter, men siden vi har et av Norges største utvalg av printere, og Elkjøps største utvalg av fotopapir, håper spesielt vi at denne sektoren kommer til å vokse fremover, sier Tommy Hansen, avdelingsleder på data.

Nesten-dramatikk og 500 i kø

Også Elkjøps varehus på Vinterbro utenfor Oslo ble gjenåpnet etter oppussing nylig, og her ble det nesten tilløp til dramatikk da dørene gikk opp.

500 mennesker stod da i kø for å komme inn, og de fleste av disse var på plass for å sikre seg en mobiltelefon som var satt kraftig ned i pris i forbindelse med reåpningen.

Enkelte av kundene i køen trodde de skulle gå glipp av tilbudet grunnet det solide oppmøtet, men smilene var raskt tilbake på plass da det ble klart at det kom til å bli nok telefoner til alle.

- Etter dette hadde vi en jevn strøm hele dagen. Vi var forberedt på mye folk og stod klar med totalt 10 kasser, så ventetiden var aldri lang. Vi delte også ut i alt 1.500 boller til kundene våre den dagen, sier varehussjef Øyvind Haug.

Avisen Østlandets Blad dekket nestendramatikken ved gjenåpningen - les artikkelen her

• Kino, film, foto

• elkjøp nordic
  • øystein schmidt
  • elkjøp ål
  • elkjøp megastore
  • elkjøp megastore forus
  • elkjøp vinterbro
  • elkjøp haugesund

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 7.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail, en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.