Hafslund Nett og Eidsiva Nett er blitt Elvia

I dag ruller vi ut Elvia-merkevaren i full skala, og dermed er Hafslund Nett og Eidsiva Nett historie. Elvia er Norges største nettselskap med 900.000 kunder.

Sammenslåingen av Eidsiva Nett og Hafslund Nett ble offentliggjort på sensommeren i 2019 og er et resultat av fusjonen mellom kraftkonsernene Hafslund E-CO og Eidsiva.

– Sammenslåingen ga oss mulighet til å videreføre det beste fra Eidsiva Nett og Hafslund Nett i Elvia. Vi har hatt en god prosess med å rigge det nye selskapet, med en klar målsetting om å være mer kundeorientert, mer effektivt og mer slagkraftig enn de to tidligere selskapene var hver for seg, sier administrerende direktør Kristin Lian i Elvia.

Nytt navn var påkrevd

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) besluttet i 2019 at nettselskaper ikke kan ha samme navn eller identitet som kraftprodusenter og strømselskaper. Å bruke Hafslund eller Eidsiva i navnet på det sammenslåtte nettselskapet var derfor ikke mulig. Etter en intern prosess ble det besluttet at det nye nettselskapet skal hete Elvia, som betegner «elektrisk vei», og er en henvisning til rollen som en drivkraft i samfunnet.

Synlig i omgivelsene

Samtidig med lanseringen av Elvia-navnet tas den nye nettsiden elvia.no i bruk. Hafslund Nett og Eidsiva Nett skiftes ut på alle skilt og andre sammenhenger hvor de tidligere navnene og logoene finnes. Selskapets kjøretøy får Elvia-dekor. Også arbeidstøyet får korrekt navn og logo. Endringene gjøres på en kostnadseffektiv og bærekraftig måte, og de samlede kostnadene ved navneskiftet er på om lag 30 millioner kroner.

Økt kompetanse og sterkere fagmiljøer

– Vi har høstet av erfaringene i Eidsiva Nett og Hafslund Nett, og står godt rustet til å ta i bruk nye løsninger og ny teknologi som vil sikre kundene våre en enda tryggere og mer stabil strømforsyning. Samlet har vi økt vår kompetanse, fått sterkere fagmiljøer og en økt finansiell styrke som skal komme kundene våre til gode. Vi satser på å ta i bruk gode fremtidsrettede løsninger for å holde nettleien så lav som mulig, sier Kristin Lian.

Fakta om Elvia

• Elvia er resultatet av fusjonen mellom nettselskapene Hafslund Nett og Eidsiva Nett.
  • Elvia har 900.000 kunder og forsyner nærmere to millioner mennesker i Innlandet, Viken og Oslo med strøm.
  • Strømnettet til Elvia omfatter rundt 65.000 kilometer med linjer og kabler.
  • Elvia har hovedkontor på Hamar, samt kontorer i Oslo, Kongsvinger, Elverum, Lillehammer, Gjøvik, Trysil, Heradsbygd og Nydal.
  • Antall ansatte er 820.
  • Elvia er en del av Eidsiva-konsernet og ledes av Kristin Lian.

Kontaktpersoner

Kristin Lian, administrerende direktør i Elvia, e-post kristin.lian@hafslund.no, tel 901 27 215
Morten Schau, kommunikasjonssjef i Elvia, e-post morten.schau@hafslund.no, tel 900 44 222
Nils Kristian Myhre, direktør for kommunikasjon og samfunn i Eidsiva Energi AS, e-post nilskristian.myhre@eidsiva.no, tel 917 46 246

• Oslo

Elvia AS er Norges største nettselskap med om lag 900.000 kunder. Elvia bygger, drifter, fornyer og vedlikeholder strømnettet i Oslo samt i store deler av Innlandet og Viken. Elvia har 820 ansatte og hovedkontor på Hamar.