Ikke la julen gå opp i røyk

Nå er tiden inne for å finne fram julepynten fra kjeller og loft. Når man pynter til jul inne, følger man gjerne tradisjoner med gjenbruk i mange år, mens pynting utendørs utvikles stadig med nytt utstyr og materiell. Men julehøytiden er dessverre også høysesong for boligbranner, hvor mange har elektrisk årsak.

Statistikken viser at det oppstår flere branner i julen enn ellers i året. Svært mange av brannene har opphav i elektriske apparater og installasjoner.

Se opp for skader på julebelysningen

LED-belysning har nå tatt over på de fleste områder etter de klassiske glødelampene. Det er en stor fordel – man sparer strøm, LED-pærene drives på lav spenning – rundt 12 volt, og de blir ikke særlig varme. Det siste reduserer brannrisikoen vesentlig. Men likevel er det faremomenter man bør passe på når man pynter til jul.

– Julepynten blir ofte stuet ned i bokser og esker år etter år, og en del av pynten er kanskje av eldre dato. Dermed er det fare for at ledninger blir klemt, koblinger løsner og pærer blir skadet. En skade på en ledning eller en defekt pære kan føre til varmgang og dermed fare for branntilløp. Gammel julepynt bør vurderes byttet ut med nye og mer el-sikre produkter, sier kommunikasjonssjef Morten Schau i Elvia.

Enkelte typer klassiske adventsstaker og lysslynger er laget slik at hvis én lyspære slukker, så slukker alle. Andre er laget slik at hvis én pære slukker, får de andre høyere effekt. Og ryker to eller flere pærer, kan de resterende pærene få så mye effekt at de blir overopphetede og dermed utgjøre en brannfare.

Kontroller CE-merkingen

Butikkene tilbyr nå mange varianter av pyntebelysning som alle skal være godkjent og tilfredsstille kravene til elsikkerhet for å kunne selges.

– Vi erfarer imidlertid at en del av julepynten man kan kjøpe på nettet ikke er godkjent for bruk i Norge. Elektriske produkter skal være CE-merket. CE-merket er en deklarasjon på at produsenten eller produsentens representant garanterer at alle krav som stilles til produktet anses å være oppfylt. Men vi ser også CE-merking på enkelte importerte produkter i den forstand at CE da står for «China Export». Når man handler elektrisk utstyr på nettet, er det lurt å handle fra anerkjente nettbutikker, sier Schau.

Pass på også utendørs

– Utendørs må det brukes belysning som er godkjent for utendørs bruk. Og la aldri ledningen gå over dørterskelen eller gjennom vinduet. Der kan ledningen komme i klem og bli skadet. Utendørs må det kun brukes skjøteledninger som er laget for utendørs bruk, påpeker Morten Schau.

Det er ellers et par enkle, men viktige, tiltak man bør gjennomføre: Slå alltid av julelysene om natta og når du er borte, og unngå å bruke skjøteledninger når det er mulig.

Elvia AS er Norges største nettselskap med om lag 900.000 kunder. Elvia bygger, drifter, fornyer og vedlikeholder strømnettet i Oslo samt i store deler av Innlandet og Viken. Elvia har 820 ansatte og hovedkontor på Hamar.

Morten Schau

Kommunikasjonssjef 900 94 222