Satset på elkraft og energi fremfor olje

Beate Norheim angrer ikke på at hun valgte å satse på elkraft og energi fremfor olje. I 2015 ble hun plukket ut til trainee-programmet til det hun omtaler som drømmearbeidsgiveren Statkraft.

Les saken på: Energiutdanning

Beate var usikker på om hun skulle velge å bli ingeniør eller økonom. Det endte med en kombinasjon av begge deler.
Den 24 år gamle jenta fra Siljan i Telemark var i juni 2015 ferdig med sin 5-årige ­utdannelse på NTNU. Hun har fokusert på industriell økonomi og er nå ferdig sivilingeniør med fordypning i energi og miljø, og da med fokusområder elkraft og energifinans.
– Jeg ble mer og mer glad i elektrisitet og energi gjennom studietiden og har derfor spisset inn profilen min. Jeg var i utgangspunktet litt usikker på om jeg ville studere til å bli økonom eller ingeniør og valgte derfor en midtlinje som ga meg både økonomi- og ingeniørutdannelse, forklarer Beate.
Selv om faren sterkt anbefalte at hun skulle satse på oljebransjen, så var det fornybar energi som fristet mest. I ettertid er også hennes far enig i at det til syvende og sist ikke var så dumt valg.
– Det var energi og miljø som appelerte til meg, og det var etter hvert fornybar energi og elkraft som var den mest spennende. Det er der jeg tror utviklingen kommer nå. Det har skjedd en datarevolusjon, og vi ser at mange går gjennom store endringer. Det er nå energi settes på dagsorden med ny teknologi og nye løsninger. Det vil jeg være en del av, forteller hun.

Gjennom nåløyet
– Hvorfor Statkraft?
– Jeg var tidlig klar på at jeg ville jobbe innen kraftsektoren. Når man går på energi og miljø på NTNU i Trondheim, så er drømme­arbeidsgiverne Statkraft. Det er der folk har lyst til å jobbe. Men jeg tenkte samtidig at det er ganske vanskelig å komme gjennom det nåløyet.
Det har Beate rett i, ettersom det i 2015 ble tatt inn totalt åtte traineer av de nesten 1500 som søkte. Men noen lykkes hvert år, og da Beate fikk tilbud fra Statkraft et halvt år før hun var ferdig med å studere, så var det et ganske enkelt valg.
– Jeg ønsker å bygge meg opp en kunnskap i bunnen. Det var hovedårsaken til at jeg søkte meg inn i trainee-programmet. Jeg vil bli faglig god innen energifeltet, men er likevel ikke helt sikker hvilket område og hva jeg vil bli ekstra god på.
Veien videre er klar i forhold til at hun ønsker å jobbe i Statkraft fremover. Men også der er det mange muligheter
– Jeg har lyst til å jobbe i et energi­selskap som er med å forme morgendagens teknologi. Det er det jeg har lyst til. Men retningen etter trainee-perioden, det vet jeg ikke helt enda. Jeg ønsker å få en bred kunnskap om Statkraft og vil først skaffe meg oversikten, forklarer hun.Statkraft-Beate-2016-alt-392-x-272

Til Sverige
Trainee-programmet går over to år og er delt inn i fire avdelinger, eller rotasjoner. Beate er nå ferdig med den første i avdelingen som Power Generation, som omfatter europeisk vannkraft. Når hun nå skal ta fatt på andre rotasjon, så blir det i Skelefteå i Sverige, der hun skal jobbe med svensk vannkraft.
– Det blir utrolig interessant. I Sverige har man jo andre utfordringer enn i Norge. Det blir gøy å lære og også bli litt mer direkte involvert i prosjekter. Så langt har jeg hatt en veldig teknisk/økonomisk opplæring. Nå får jeg en mer rent teknisk opplæring. Deretter venter en mer økonomisk rotasjon som går mer på markedet, forklarer Beate.
Hun ser frem til et spennende halvår i Sverige ute på et kontor med rundt 50 ansatte. Her er det en norsk kraftverkssjef, men ellers kun lokale ansatte. Beate vil dessuten være eneste trainee på stedet. Det skremmer henne imidlertid ikke, da hun anser at det vil bli svært spennende arbeidsoppgaver.
– Det er naboland, og vi forventer at det er likt, men det er mange ting som er avvikende som kultur, topografi, måter man drifter vannkraft og politikk. Jeg ønsker å få innsikt i hva som gjøres forskjellig. Og så får man gjerne gjøre litt mer på mindre kontorer. Det er spennende.

Tatt godt imot
Det internasjonale fokuset til Statkraft var medvirkende til at Beate fant selskapet spesielt interessant. Og da ikke bare fordi de har prosjekter over hele verden, og man da har mulighet til å jobbe utenlands, men også fordi det er et internasjonalt miljø i Norge.
– Og så ble jeg tatt godt imot. Det var trygt å få betydelig opplæring i starten. Det er et stort selskap og mye å sette seg inn i. Det er mange erfarne med et høyt kunnskapsnivå i selskapet, men samtidig føler jeg at vi som nye også blir lyttet til, forklarer hun.
Selv ble hun anbefalt å søke av en bekjent som allerede var i trainee-prosjektet. Nå anbefaler hun andre til å søke seg til dette prosjektet, selv om det er vanskelig å komme med. Noen blir hvert år plukket ut, og kanskje er man den heldige.Statkraft-Beate-2016-sv-392-x-272

Tips til interesserte:

Vurderer du å søke Statkrafts traineeprogram? Her er noen tips fra Beate:
→ Vise engasjement. Ikke bare si det, men også vise det med handling i form av valg av fag. (selv valgte hun kvotehandel og energifinans)
→ Skille seg ut og klare å vise det lille ekstra.
→ Engasjere seg i studietiden, med verv osv.
→ Være opptatt av de tingene selskapet er opptatt av. Ha de samme verdiene.
→ Tørre å være seg selv dersom du kommer i intervjusituasjon.
→ Være nysgjerrig og uredd for nye opp­gaver og situasjoner.
→ Vise lyst og være læringsvillig.
→ Vise litt ydmykhet. Man vet man er flink, men man må være ydmyk og se at man ikke er verdensmester.
→ Viktig å tørre å stille litt spørsmål og å se ting litt utenfra.

Internasjonalt traineeprogram
→ Som trainee i Statkraft får du en unik mulighet til å bli kjent med Europas største produsent av fornybar energi. Du får en bratt læringskurve og gode betingelser, og til gjengjeld forventes det at du er en av de beste på ditt område. Våre traineer blir kjent med hele selskapet, hvordan man jobber og tenker, og hva verdiene kompetanse, ansvarlighet og nyskaping betyr i praksis. Som trainee hos Statkraft får du en sikker ramme rundt en spennende hverdag, med jevnlige kurs og fellessamlinger hvor trainee­gruppen møtes.
→ Formålet med Statkrafts traineeprogram er å utvikle fageksperter innenfor selskapets satsings­områder, som også har et helhets­bilde over hele konsernets virksomhet og verdikjede. Programmet går over to år med fire ulike jobb­rotasjoner, hvorav minst én av dem i et annet land. Du har fra første dag fast ­ansettelse i en avdeling, hvor du vil fortsette i ny stilling etter fullført program.
→ Hver trainee følges opp av en traineekoordinator i avdelingen som er ansvarlig for det faglige rotasjonsprogrammet, en egen mentor, samt ansvarlig for programmet i HR, og programmet skreddersys med utgangspunkt i traineens bakgrunn og enhetenes kompetansebehov.

Sommerprosjektet
→ Statkrafts sommerprosjekt er en krevende utfordring, hvor du får bruke sommeren til å arbeide med viktige og reelle problemstillinger, samtidig som du blir kjent med Statkraft som en fremtidig arbeidsgiver.
→ Selskapet velger hvert år ut åtte dyktige kandidater fra ulike studiesteder og fagområder, som sammen løser årets problemstilling med hjelp fra en veileder i Statkraft og profesjonell oppfølging fra relevante forretningsområder i selskapet. Avslutningsvis presenteres arbeidet for Statkrafts konsernledelse.
→ Sommerprosjektet lyses ut på selskapets nettsider www.statkraft.no i februar hvert år.

Sommerjobber
→ Har du lyst til å bruke kunnskapen fra studiene i praksis? Statkraft tilbyr sommer­jobber både ved hovedkontoret i Oslo og ved regionkontorene rundt om i landet. En sommerjobb gir deg muligheten til å jobbe med faglig relaterte problem­stillinger, samtidig som du blir kjent med energibransjen og Statkraft som arbeidsgiver. Du får jobbe sammen med dyktige ansatte i selskapet, og lærer mer om hvordan en typisk arbeidsdag ser ut.
→ Sommerjobbene lyses ut på selskapets nettsider www.statkraft.no i mars hvert år.

• #ntnu
  • #fornybar