Engcon går helt over til sitt egenutviklede og sikre redskapsfeste

Pressemelding   •   jul 09, 2019 14:06 CEST

Engcon går helt over til sitt egenutviklede og sikre redskapsfeste Q-Safe

Den verdensledende tiltrotatorprodusenten Engcon har sluttet å produsere den eldre og tradisjonelle S-typen av redskapsfester i størrelsene S45 – S80, et feste som ble lansert allerede på 80-tallet. Disse er nå erstattet av det egenutviklede og avanserte festet Q-Safe (QS), som går for å være et av verdens aller sikreste fester og som dessuten kobler olje, sentralsmøring og strøm automatisk. Endringen er et ledd i Engcons kontinuerlige arbeid med å gjøre gravearbeidet sikrere og mer effektivt.

– Vi får stadig tragiske nyheter om mennesker som skades eller til og med omkommer på grunn av usikre redskapsfester og feil håndtering. Det mener jeg er uakseptabelt, og derfor tok jeg beslutningen om å gå helt over til vårt eget sikre feste og låsesystem, sier Stig Engström, Engcons grunnlegger.

Engcons egne låsesystemer og sikre redskapsfester eliminerer den menneskelige faktoren når det gjelder feilkobling av redskaper. Låsemetodikken standardiseres, slik at det blir umulig å koble skuffen feil og dermed risikere at den slipper helt eller i en aksling og at den kommer i livsfarlig bevegelse på grunn av feil håndtering. Det er også umulig å miste skuffen på grunn av ufrivillig eller feil aktivering av redskapslåsen, da skuffen må ligge an mot bakken før den kan løsnes.

– Dette er et lett i vår satsing på sikkerhet og nulltoleranse for svingende eller mistede skuffer. Q-Safe er et av de sikreste festene i verden, og for oss er det et naturlig skritt å skifte ut den gamle typen av S-fester, som slettes ikke er like sikre, sier Stig Engström.

Stig Engström forklarer at Engcons redskapsfeste og låsesystem tar over førerens ansvar siden gravemaskinen ikke kan brukes så lenge skuffen er feilkoblet.

– Jeg forstår førere som pga. stressende arbeidsforhold ofte fusker med å koble redskapene når de bare skal løfte dem et lite stykke. Til og med over bakkemannskaper noen ganger. Men vi hører dessverre ofte om episoder og ulykker der redskapene faller i bakken, og dette kan man unngå med vårt redskapsfeste, sier Stig Engström.

Kompatibelt med EC-Oil og eldre redskaperRedskapsfestet Q-Safe leveres både som maskinfeste og under Engcons tiltrotatorer. I tillegg til sikkerhetsfunksjonene har festet dessuten automatisk oljekobling, noe som betyr at føreren ikke trenger å gå ut av førerhuset for å koble hydrauliske redskaper.

– Automatiske redskapsfester er nå standarden vår, og sammen med sikkerhetsfunksjonene vil jeg påstå at vi har markedets sikreste og smarteste hurtigfestesystem, sier Stig Engström.

Engcons beslutning innebærer bare økt sikkerhet og komfort. Man trenger ikke gjøre noen tilpasninger, da Q-Safe passer til alle redskaper som har S-innfesting S45 – S80. Engcon sier også at de snart vil bytte ut S40 med QS40

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har 9 salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrik, Nederland og Nord-Amerika (USA og Canada), og engcon International har ansvaret for de øvrige markedene. I 2017 hadde engcon-gruppen ca. 250 ansatte og en omsetning på ca. 1000 MSEK. engcon ble grunnlagt i 1990. www.engcon.com

Kommentarer (0)

Kommentar