Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon Group

Engcon størst igjen – omsatte for nesten dobbelt så mye som nærmeste konkurrent

Engcon fortsetter å befeste posisjonen som verdens største produsent av tiltrotatorer. I 2016 hadde selskapet en omsetning på drøyt 780 MSEK, som var en økning på nesten 200 MSEK mot året før. Det betyr at Engcon er nesten dobbelt så store som nærmeste konkurrent. Omsetningsøkningen skyldes blant annet økte markedsandeler, god vekst både på de nordiske og øvrige markedene samt fortsatt høy takt med nye produktlanseringer.

Når Engcon oppsummerer driftsåret 2016, kan de konstatere en omsetningsøkning på drøyt 32 prosent sammenlignet med 2015. Engcon omsatte da for ca. 580 MSEK, noe som ble fulgt opp med nesten 780 MSEK i 2016.

– Det er selvsagt sterke tall. Da vi passerte en halv milliard i omsetning, var vi kjempefornøyde, og nå kan vi si at vi slo den med god margin. Tallene taler sitt tydelige språk, sier Krister Blomgren, adm. dir. i Engcon Group, og fortsetter:

– Vi ekspanderte kraftig i 2016 med kontorer i Nederland og Frankrike, og vi lanserte dessuten flere interessante produkter som gir oss ytterligere fordeler overfor konkurrentene.

Krister Blomgren ser også at EC-Oil – Engcons løsning for automatisk kobling av hydrauliske verktøy uten at man må forlate førerhuset – har skutt fart, og han spår at den blir svært sentral i selskapets videre vekst.

– Det sikre og smarte redskapsfestet Q-Safe-D, som er tilpasset for EC-Oil og vår nye avtagbare klype GRD og feievals SWD. Et standardisert låsesystem. DC2 proporsjonalstyresystem med fjernsupport via mobilnettet og mange andre smarte funksjoner som vi har utviklet, gir oss et stort teknologisk forsprang, sier Krister Blomgren

Pilene for 2017 peker oppover
Engcon ser lyst på driftsåret 2017. Målet er å øke omsetningen ytterligere og fortsatt være verdensledende. Krister Blomgren peker på en rekke hendelser som taler for at 2017 skal kunne oppsummeres som et minst like sterkt år.

– I løpet av året har vi åpnet et kontor i Nord-Amerika, lansert EC233 – vår kraftigste tiltrotator så langt for gravemaskiner opp til 33 tonn, og investert millioner i fabrikken i Strömsund. Mildt sagt et offensivt år, sier Krister Blomgren, som spår at Engcon trolig vil være et milliardselskap ved neste årsregnskap.

Som en anerkjennelse for den sterke økonomiske utviklingen ble dessuten Stig Engström, Engcons grunnlegger, tildelt prisen som Årets grunnlegger i 2017.

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har 8 salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrike og Nederland, og engcon International har ansvaret for de øvrige markedene. I 2016 hadde engcon-gruppen ca. 200 ansatte og en omsetning på ca. 780 MSEK. www.engcon.com

engcon – verdensledende produsent av tiltrotatorer

Vi er engcon, et nordsvensk selskap bygget og drevet av folk som legger hjertet og sjelen i å endre gravebransjen. Fra første dag har virksomheten bygget på et nært forhold til sluttbrukerne av produktene, slik at vi kan bidra til å optimalisere arbeidshverdagen.
engcon ble grunnlagt av Stig Engström i 1990, og selskapet begynte umiddelbart å utvikle den nå verdensledende engcon-tiltrotatoren.
VÅR VISJON
Change the world of digging - Endre gravebransjen
VÅR FORRETNINGSIDÉ
Som uavhengig produsent og leverandør av avanserte fester for gravemaskiner
hjelper vi graveselskaper over hele verden med å skape tryggere arbeidsplasser, optimalisere ressursene og oppnå økt lønnsomhet.
VÅRT OPPDRAG
Å bli verdens ledende uavhengige produsent av avanserte fester for gravemaskiner over hele verden.