Verdensnyhet - Engcon tilter automatisk med Leica Geosystems

Verdensnyhet - Engcon tilter automatisk med Leica Geosystems

I samarbeid med verdensledende produsent av tiltrotatorer, Engcon, har Leica Geosystems utviklet iXE CoPilot, en auto-tiltfunksjon. I kombinasjon med et 3D gravessystem, Engcons styresystem DC2 og ePS (engcon Positioning System) får da Engcons tiltrotatorer en revolusjonerende funksjon der tiltingen foregår automatisk.

- Vi er stolte over og I samarbeid med Engcon kunne levere en automatisk tiltfunksjon, sier Nick Guadagnoli, programmansvarlig innen maskinstyringsavdelingen på Leica Geosystems.

- Vår autotiltfunksjon Leica iXE CoPilotOur sammen med en Engcon tiltrotator, kombinerer det beste av to verdener når det gjelder å effektivisere gravemaskiner, fortsetter Nick.

Et gravesystem er enkelt forklart en digital og tredimensjonal tegning over et område det skal graves på. I gravemaskinen vises tegningen på en skjerm der sjåføren også kan se skuffens posisjon, hvor det skal graves, og hvilke høyder og fall som skal holdes.

- Tekniske funksjoner som automatiseres blir mer og mer vanligere, og som ledende produsent av tiltrotatorer føles det for oss naturlig å bidra med vår teknikk, for å øke lønnsomheten ytterligere, sier Fredrik Jonsson, utviklingssjef i Engcon Group.

Med autotilt kommer gravesystemet til å styre tiltfunksjonen på tiltrotatoren automatisk. For maksimal sikkerhet kan føreren ved behov overta kontrollen fra gravesystemet og styre tiltrotatoren manuelt.

Se filmen om iXE CoPilot og Engcon på: https://youtu.be/DnGP8fcRhtc

Tekniske krav for autotilt på Engcon tiltrotator:

Tiltrotatormodeller: EC209, EC214, EC219, EC226 and EC30 med ePS*
Styresystem: DC2
Gravesystem: Leica iXE2 og iXE3 + iXE CoPilot programvare

Oppfyller kravene i EN 13849-1: 2016

* engcon Positioning System er et tilvalg på Engcons tiltrotatorer som kan velges fra fabrikk, alternativt ettermonteres.

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har 8 salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrike og Nederland, og engcon International har ansvaret for de øvrige markedene. I 2016 hadde engcon-gruppen ca. 200 ansatte og en omsetning på ca. 870 MSEK. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en ledende global produsent av tiltrotatorer og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens effektivitet, fleksibilitet, lønnsomhet, sikkerhet og bærekraft. Under eget varemerke tilbyr vi et unikt tiltrotatorsystem som forvandler gravemaskinen til en redskapsbærer som kan erstatte andre maskiner. Vi møter markedet gjennom våre lokale salgsselskaper og et etablert nettverk av forhandlere over hele verden.