Grønt skifte som rød tråd - Høydepunkter fra LOS Energy Day

Grønt skifte som rød tråd - Høydepunkter fra LOS Energy Day

Det grønne skiftet og hvordan det påvirker oss var tema under fagseminaret LOS Energy arrangerte 18 november på Hotel Continental i Oslo.

Statsmeteorolog John Smits lover oss varmere og våtere vær i sin værmeldingen for 2050. WWF Norge med generalsekretær Nina Jensen viste til at langsiktig påvirkningsarbeid virker. Morna kull! var overskriften på nyheten om at Oljefondet trekkes ut av kullgruver og kullkraft, til humring fra salen.

Andreas Myhre, direktør for krafthandel i LOS Energy, varslet gode tider for norske strømkunder. Prisen på strøm har falt 30 prosent siste året og han spår ytterligere prisfall. Samtidig mener han at digitalisering forandrer strømmarkedet og presenterte et fremtidig energimarked der kWh ikke lenger vil være en salgsvare. Andreas sitt foredrag kan du se igjen via vår webcast her.

Vi har nok strøm, men mangler effekt. Switch er en del av løsningen på effektproblematikken. John Arild Raaen, direktør energitjenester i LOS Energy fortalte hvordan det er mulig for bedrifter å selge tilgjengelig strøm tilbake til nettet.

Norgesmestere i energiledelse
Seminaret ble avsluttet med prisdryss. IKEA og Kristiansand kommune vant LOS Energy Award, i henholdsvis klassen for private bedrifter og offentlige virksomheter. LOS Energy deler ut prisen for å hedre virksomheter som er Norgesmestere innen energiledelse. Anders Gaudestad, administrerende direktør i LOS AS overrakte prisene til Henning Schmidt og Antonio Lindeberg fra IKEA og Yngar Einarsmo og Rune Rosseland fra Kristiansand kommune.

Les mer om hva IKEA og Kristiansand kommune har gjort her.

Presentasjoner i pdf-format til nedlastning:

LOS Energy og fremtidens energimarked
Anders Gaudestad, administrerende direktør, LOS AS

Værmeldingen for 2050
John Smits, statsmeteorolog, Meteorologisk institutt

Det grønne skiftet. Hva må skje i Norge?
Nina Jensen, generalsekretær, WWF

Energifokus og prisoppdatering
Andreas Myhre, direktør krafthandel, LOS Energy

Grønnere bygg og industri med fossilfri fleksibilitet