Braganza kjøper Iceland Explorer og Cruise Selection

Pressemelding                                                                   Oslo, 1. februar 2012

Det norske investeringselskapet Braganza kjøper 51% av Göteborg-baserte Iceland Explorer AB og 75% av Cruise Selection Sweden AB. Selgere i de to reisearrangørene er ledelse og ansatte som også skal drive virksomhetene videre.

Iceland Explorer, som ble startet av Susanne Sävenholt og Jon Tormodsson i 2007, omsatte reiser for SEK 24 millioner kroner i 2011. Selskapet har tre varemerker: Iceland Explorer, America Explorer og Irland Explorer. Selskapet har en sterk posisjon i markedet for reiser til Island. Satsingen på USA og Nord-Amerika viser god vekst og Irland er en lovende nisje for selskapet.

Cruise Selection, som også ble startet i 2007, omsatte reiser for SEK 12 millioner i 2011. Selskapet er spesialist på cruise i Karibien, Middelhavet og Atlanterhavet.

Med dagens kjøp har Braganza eierskap i syv skandinaviske reisearrangører med en forventet samlet omsetning i 2012 på NOK 280 millioner kroner. I tillegg eier Braganza blant annet Ticket Leisure Travel og majoriteten av hotelleverandøren SunHotels.

- Vi kjøper oss inn i to reisearrangører med meget dyktig ledelse, virksomhetene er lønnsomme og viser sterk vekst. I tillegg utnytter de nettet effektivt. Det er slike selskaper og personer vi ønsker å satse på, sier Per G. Braathen.

Jon Tormodsson og Susanne Sävenholt vil lede virksomhetene videre. Gunnar Grosvold blir ny styreformann i de to selskapene. Göran Grell går også inn som Braganza-representant i de to styrene.

For mer informasjon kontakt:

Per G. Braathen, mobil + 44 77 40 74 44 47

Gunnar Grosvold, mobil +47 90 03 55 36

Jon Tormodsson, mobil +46 739 84 97 00

Susanne Sävenholt, mobil + 46 708 57 96 76

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Braganza er et investeringsselskap eied av Per G. Braathen og hans nærmeste familie. Braganza var i en årrekke eier av flyselskapet Braathens (SAFE). Investeringer innen fly, reiseliv, opplevelsesindustri og distribusjon av reiselivsprodukter utgjør størstedelen av porteføljen i dag. For mer info se www.braganza.no og www.icelandexplorer.se

Escape Travel er Norges største arrangør av elvecruise og spesialist på cruise og rundreiser. Vi skreddersyr reiser over hele verden for grupper og individuelle.