Erfaren norsk reisearrangør satser på Island

PRESSEMELDING 12. AUGUST 2013
Erfaren norsk reisearrangør satser på Island
Fra i dag kan du kjøpe feriereiser til Island gjennom det nye norske reiseselskapet Iceland Explorer.
Med svært erfarne eiere fra norsk reiselivsbransje i ryggen, satser Iceland Explorer på å bli det ledende selskapet av reiser til Island og ekspedisjonsreiser til arktiske strøk.

Nordmenns appetitt på Island har økt kraftig de siste årene. I fjor reiste 51 000 personer fra Norge til Island, noe som var 10 000 flere reisende enn året før. Interessen ser ikke ut til å dabbe av med det første. I årets to første måneder har veksten fra Norge vært i overkant av 20 prosent mot i fjor.
- En håndfull norske selskaper spesialiserer seg på reiser til Island, men vi tror det er god plass til Iceland Explorer også i dette markedet, sier Tove Voss, direktør i Escape Travel og daglig leder i Iceland Explorer

Trygghet når du handler
Bak Iceland Explorer står Escape Travel, en stor norsk nisjereisearrangør med eiere som har flere tiårs erfaring i reisebransjen.
De siste årene har flere Island-aktører gått konkurs, noe som har skapt bekymringer for de reisende.
- Kunder som bestiller reiser gjennom Iceland Explorer skal slippe å føle usikkerhet for om reisen blir gjennomført som planlagt. Iceland Explorer har stilt bankgarantier gjennom Reisegarantifondet og har eiere i ryggen med solid økonomi, som driver en rekke suksessfulle reiselivsbedrifter, sier Voss.
Iceland Explorer har to søsterselskap i Skandinavia . I Sverge har Iceland Explorer hatt stor fremgang
gjennom i seks år,  og i Danmark har salget steget kraftig  siden starten for et år siden.

I dag kan man reise direkte til Sagaøya med rutefly fra Norges fire største byer. Noen bestiller fly og opphold på egenhånd, men bruker man en reisearrangør som Iceland Explorer, har man som kunde flere rettigheter om noe uventet skulle skje under reisen.

- Det var det mange som fikk erfare da det var vulkanutbrudd på Island for noen år siden, sier Voss.
Iceland Explorer selger reiser hvor transport, opphold og aktiviteter er inkludert. Prisene er konkurransedyktige, pluss at Iceland Explorer vet hva slags kvalitet leverandørene på Island leverer.

Følger etter vikingene
Iceland Explorer skal også selge ekspedisjonscruise til Grønland med Hurtigruten og MS Fram, og på sikt skal det også selges reiser til andre reisemål i Nord-Atlanteren.
- Vi er en nisjereisearrangør som selger opplevelsesreiser til steder hvor vi oppfordrer kundene å pakke med en vindjakke i kofferten, sier Voss.

Andre reisemål som lanseres på sikt er Færøyene, Svalbard, Shetland, Orknøyene og Hebridene.
- Der vikingene reiste vestover, følger vi etter tusen år senere og selger reiser til, sier Tove Voss.

For ytterligere informasjon  om Iceland Explorer AS og bilder fra Island,
se www.icelandexplorer.no
eller kontakt Tove Voss på telefon 934 37 514, epost: tove@escape.no

• island
  • iceland explorer
  • reisearrangør
  • hurtigruten

Escape Travel er Norges største arrangør av elvecruise og spesialist på cruise og rundreiser. Vi skreddersyr reiser over hele verden for grupper og individuelle.