- Nordmenn vil ha det eksotisk

Det mener adm. direktør Tove Voss i Escape Travel. I sin nye katalog lanserer selskapet en rekke nye elvecruise til verdenshjørner de fleste av oss ikke har vurdert for en ferie. En reise på Indias hellige elv Ganges, langs den spanske pulsåren Guadalquivir eller inn i det lite besøkte Burma – nyhetene åpner for uante opplevelser.

Til tross for finanskrisen, opplever Escape Travel en stor interesse for sine reiser. Dette har ført til at spesialisten på elvecruise nå lanserer en rekker nyheter som virkelig får det eksotiske inn i nordmenns reisedagbøker. Foruten Ganges i India, Guadalquivir i sørvest Spania og Irrawaddy i Burma – satser Escape blant annet på cruise langs Kama og Volga i Russland, på Nassersjøen helt sør i Egypt mot grensen til Sudan og langs den mektige Amazonas i Sør-Amerika.

For å oppleve det beste

Voss har lenge blitt omtalt som den ukronede dronningen av elvecruise i Norge. Etter 15 år med dedikasjon til ferieformen, insisterer hun på at dette er den beste måten å oppleve det mest interessante og genuine av et nytt land på.

- Cruise i seg selv er en meget behagelig og trygg form for reise. Det som skiller et elvecruise fra et konvensjonelt cruise på havet, er opplevelsen underveis. Elvene var de gamle transportveiene hvor det mest interessante i landenes kultur, handel og historie vokste frem. Alt ble bygget rundt elvebreddene og de store elvene er selve hjertet i mange land. På et elvecruise møter du en evig strøm av opplevelser og inntrykk. Samtidig har vi mindre grupper med egne norske reiseledere på mange av våre reiser, sier Voss.

Hun mener de nye reisene vil vise at det ikke bare er de store cruiseselskapene som tør å gå nye veier i den økende etterspørselen for ferieformen.

- Nordmenn har stadig stor reiselyst og vi ønsker å tilby noe som kan fange opp de som vil oppleve deler av verden som vanligvis er forbundet med litt kompliserte reiser. De som begynner å nærme seg femtiårene, vil kanskje tenke at India er et vanskelig land å reise i. På et elvecruise langs Ganges slapper du av i den samme komfortable lugaren hver natt, mens du våkner opp til en ny og veldig eksotiske opplevelse hver morgen. Vi tror dette kommer til å fenge, sier Voss.

Satser hardere på nisjer

Selskapet satser også hardere på elver hvor de allerede har veletablerte cruiseruter. På Donau kan du blant annet oppleve syv land og  fem hovedsteder på 11 dager. I Tyskland legges det opp til et nytt cruise på elvene Mosel, Rhinen og Main.

Spesialsydde cruise er også en del av den nye satsningen. Er man en gruppe på seks personer eller mer, kan du blant annet leie din egen lektercruisebåt og seile i luksus til karnevalet i Venezia, eller stoppe hvor du ønsker blant vinranker i Bordeaux.

- Nisjeprodukter er viktig for oss. Vi lever av de spesielle opplevelsene og den gode servicen som våre cruisepakker legger til rette for.  Ønsker du å reise som overklassen på tidlig 1900-tallet med en seildreven luksusbåt på Nilen, så har vi drømmereisen klar, sier Voss.

--------------------------------------------------------

Noen priseksempler på Escape Travel  elvecruise;

(Alle prisene inkl. flyreise* , cruise, helpensjon, transporter, utflukter og norsk reiseleder)

Russland/  St.Petersburg- Moskva        11 dg fra  13 990

Fra Kiev til Istanbul                          14 dg fra  17 730

Russland/ Fra Astrakan til Moskva       14 dg  fra 16 260

Tulipancruise/ Holland og Belgia        8 dg fra 11 390

Spania/ Guadalquivir:                       8 dg fra  15 980

India/Ganges:                            15 dg fra 29 670 ( flyreise inkl. ,engelsktalende  reiseleder )

Burma/ Irrawaddy:                 11 dg  fra 14 830 ( uten flyreise )*

Escape Travel lanserer i disse dager Norges største katalog for elvecruise. Med sine 52 sider og 20 elver inneholder den i tillegg en rekke klassiske cruise på elver i Europa og resten av verden. Escape legger også til rette for de som vil reise individuelt. Alle selskapene Escape jobber med har engelsktalende guider om bord til en hver tid hvis man ønsker å reise på andre datoer enn gruppeturene som er tilrettelagt med norsk reiseleder.

Vil du ha mer informasjon og bilder? Ta kontakt med adm. direktør Tove Voss.

Tlf. 22 01 71 71 Mob: 93 43 75 14. E-post: tove.voss@escapetravel.no