Nyhet! Skiferie og kultur i Draculas rike, Transilvania

De transilvanske alper er en del av den mektige fjellkjeden Karpatene. Her står du på ski i over to tusen meters høyde om formiddagen og om ettermiddagen kan du nyte kulturelle inntrykk i sjarmerende middelalderbyer, slott og imponerende festninger, tatt rett ut av eventyret. Uberørt natur og kulturelle skatter nær skibyene i Karpatene innebærer en dimensjon som du vanskelig glemmer. Og ingen besøk til Transilvania er komplett uten slottet i Bran, Draculas slott. Turens kulturelle innslag står Brasov og Bucuresti for. Det er mulig å ta toget til hovedstaden fra Sinaia om du ikke vil kjøre ski en dag. Eller sett av en dag og ta toget til Sighisoara, Draculas fødeby og Europas eldste festningsby.

Poiana Brasov
Poiana Brasov ligger 1020 moh. i fjellene, kun 13 kilometer fra sentrum av Brasov. Det er Romania største vintersportssted med 24 kilometer alpinløyper og mange store alpinhotell. Byen er omringet av fire store fjell. Postavaru (der mange av alpinløypene starter) 1799 moh, Piatra Craiului, 2238 moh. Patra Mare 1848 moh. og Bucegi på hele 2505 meters høyde. Stedet regnes å være snøsikkert fra slutten av november til midten av mars måned. Byen var vertskap for kunstløp, alpine grener og lengdeløp på skøyter under den Europeiske Olympiske Vinterfestivalen i 2013.

Sinaia
Byen har tatt sitt navn fra det bibelske Sinaifjellet og ble for alvor kjent i Europa da Kong Carol I av Romania bygget sin sommerresidens, eventyrslottet Peles, i 1873. Ti år senere åpnet Orientekspressen sin rute mellom Paris og Istanbul. Byen ble berømt fordi den var eneste sted der toget hadde et overnattingsstopp på turen, mye på grunn av kasinoet som på den tiden var like populært og regnet som vakrere enn kasinoet i Monte Carlo. Den dag i dag har Orientekspressen beholdt tradisjonen og Sinaia er fortsatt eneste sted der toget har overnattingsstopp på ruten til og fra Istanbul.
Sinaia i dag er en kur- og alpinby med cirka 10 000 innbyggere. Med sin beliggenhet 870.moh. på sørsiden av De Transilvanske Alper, ligger den egentlig utenfor den historiske regionen Transilvania. Dette området rundt Sinaia og fjellområdet over til Brasov innehar mer enn en tredjedel av alle planteslag i hele Europa og det er strenge straffer for å plukke noen av de meget spesielle alpine plantene som befinner seg her. Skiområdet i Sinaia ligger relativt høyt over byen og gondolbanen fra sentrum av Sinaia tar deg opp til 1400 meters høyde der en ny gondolbane fører opp til over 2000 meters høyde der alpinløypene ligger.

Brasov
Transilvanias hovedstad med cirka 370.000 innbyggere beliggende på nordsiden av Karpatene 570 moh. Brasov er en herlig blanding av byggestiler som moderne, kommunistisk, renessanse, klassisk og rumensk stil i tillegg til alle middelalderbygningene som utgjør den sjarmerende gamlebyen. Byen er i dag også et økonomisk kraftsentrum som tiltrekker seg bedrifter fra hele verden og da den også er en av Romanias største turistbyer, har Brasov svært lav arbeidsledighet. Nærheten til hovedstaden Bucuresti, som kun er cirka 2 ½ times togreise fra Brasov, innebærer at byen også er populær å bo og arbeide i for rumenerne selv.

Avreise: 23. januar og 13. februar 2016
Varighet: 7 netter

Kontaktperson: Trond Aspaas trond@escape.no eller Line Støber Taraldsen line@escape.no

/ SE FLERE BILDER

• Turisme

• romania
  • skiferie
  • skireise
  • dracula
  • sinaia
  • brasov
  • transilvania

Escapes turer utvikles av turskreddere med unik spesialistkompetanse og lang erfaring. Verden er stadig vekk stor nok – og mange av våre turer går til land og steder som ikke så mange andre tilbyr, ofte til steder utenfor masseturismens oppgåtte stier.Derfor lyder vårt motto «mer av verden».