​Bevegelsesglede for 130 skolespirer

Sammen med gode forbilder

«Champions league»-hymnen spilles over høyttaleranlegget og 130 skolespirer fra Espiras barnehager på Romerike er snart klare til innmarsjen.

– Dette er vårens vakreste eventyr, sier Jane Laache som er styrer i Espira Brådalsfjellet. Det er Jane sammen med trener i LSK Kvinner Anna Collett som planlegger og har ansvar for gjennomføringen av årets aktivitetsdag.

Det er femte året på rad Espira og LSK kvinner samarbeider om aktivitetsdagen på Åråsen.

Etter høytidelig innmarsj blir barna delt inn i grupper og en spiller fra LSK kvinner blir med hver gruppe rundt på de ulike aktivitetene. Aktivitetene er godt tilrettelagt og her kan barna være med på bevegelse med ball, hinderløyper uten ball og ulike stafetter. Barna får frukt og grønnsaker, og deretter er det premieutdeling til hver barnehage.

-Dette er blitt en dag som barna gleder seg til, og som er en del av det å være skolespire i Espira, og så er det jo veldig stas å få være sammen med elitespillerne fra LSK kvinner denne dagen, sier Jane Laache.

Bevegelse er et at Espiras tre hovedsatsingsområder, i tillegg til språk og realfag.

Dette henger bla. tett sammen med myndighetenes kompetansesatsinger, gitt i kompetansestrategier og andre styringsdokumenter.

Rammeplanen for barnehagen sier at barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede. Gode vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder.

– Vi vet at det er en stor utfordring i et folkehelseperspektiv at mennesker beveger seg i stadig mindre grad. Særlig bekymringsfullt er det at forskning viser at det er stor variasjon i barns aktivitetsnivå, allerede i barnehagen. Derfor har vi valgt å ha bevegelse som et at våre tre satsingsområder, sier Pia Paulsrud som er Fag- og kvalitetsdirektør i Espira.

Espira er en stor kvinnearbeidsplass, og som en del av Espiras satsing på bevegelse samarbeider Espira med to av Norges beste kvinnefotballlag; LSK Kvinner og Avaldsnes IL.

-Vi ønsker med dette å støtte kvinneidrett, fremme norsk kvinnefotball og være med å skape gode forbilder, sier Espiras Kommunikasjons- og organisasjonsdirektør Jens Schei Hansen.

Espirabarnehager som er med på aktivitetsdagen er:

Espira Brådalsfjellet, Espira Snurrefjellet, Espira Kunnskapsbyen, Espira Tristilbakken, Holmenveien Espira barnehage, Hausmannsgate Espira barnehage og Espira Grefsen stasjon.

• Utdanning

Jens Schei Hansen