Evidensia størst i Europa

Europas største veterinærgruppe har vokst med 60 % på ett år og leder an i konsolideringen av en helt ny bransje.

Evidensia Dyrehelse satser offensivt og leder an i konsolideringen av det europeiske veterinærmarkedet. Det første steget utenfor Norden tok de i sommer, ved oppkjøpet av den internasjonalt anerkjente Bessy’s Tierklinik, som er et av de ledende dyresykehusene i Sveits. Den europeiske ekspansjonen har senere fortsatt,og denne uken etablerer Evidensia seg i Nederland gjennom oppkjøpet av Dierenzorggroep, landets ledende dyreklinikk-kjede.

Det gjør Evidensia til Europas ledende og største kjede for dyrehelse.

Evidensia Dyrehelse tilbyr veterinærtjenester for både smådyr og hest. Alt fra grunnleggende helsetjenester til svært avansert behandling på døgnåpne sykehus.

Selskapet ble grunnlagt i 2012, da fire store svenske dyresykehus slo seg sammen. Evidensia vokste raskt fra Sverige til resten av Norden.

I september 2014 gikk EQT inn som hovedeier i Evidensia, og etter det har ekspansjonstakten økt. På litt over et år har antall heleide dyreklinikker og dyresykehus økt fra 90 enheter til nesten 160 klinikker, og gruppens omsetning har økt fra 1,4 milliarder til 2,3 milliarder svenske kroner – en vekst på over 60 prosent, hovedsakelig gjennom oppkjøp. Evidensia har nå over 1,3 millioner kundebesøk i året og over 2 200 ansatte.

Veksten har gått ekstremt fort.

Historisk har bransjen vært fragmentert, men nå gjennomgår den store endringer. Takket være klare fordeler for tidligere eiere, for de ansatte og ikke minst for dyreeiere, i form av bedre kvalitet og tilgjengelighet, er det stor interesse for å inngå i en større gruppe. Det er Evidensias raske utvikling et bevis på.

En del av forklaringen er selskapets partnermodell, som går ut på at tidligere eiere fortsetter å være involvert, både i driften og som deleiere. Det er store likheter mellom markedene i Europa, noe som også taler for fortsatt konsolidering. Veksten drives av økt etterspørsel etter avanserte helsetjenester for dyr, samt av at kjæledyr i stadig større grad ses på som familiemedlemmer.

Evidensia driver nå virksomhet i sju land: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Sveits og Nederland. Ambisjonen er å fortsette å vokse på gruppens eksisterende markeder og i tillegg fortsette ekspansjonen i andre land. Målet for 2018 er å fordoble omsetningen.

• Veterinærvitenskap

• dyrepleie
  • katt
  • hund

Om Evidensia: Evidensia Dyrehelse er Europas største og kvalitetsledende kjede for pleie og behandling av friske og syke dyr. Hvert år behandles over 1,3 millioner dyr - hunder, katter, smådyr, eksotiske dyr og hester. Evidensia består av nærmere 160 dyresykehus og klinikker i sju land, og har over 2 200 medarbeidere.

Vi vill se flere friske og lykkelige dyr. Derfor skal vi være det aller beste for dyrene.