Experis Executive ser lyst på utviklingen

Experis Executive i medvind

I 2018 økte Experis Executive omsetningen med mer enn 15% og tok nye markedsandeler. Direktør for Experis Executive, Ingjerd Birkelund, tror de kan gjenta prestasjonen i 2019.

I løpet av 2018 utførte Experis Executive mer enn 120 oppdrag innen lederrekruttering og lederutvikling. Selskapet har hatt en solid vekst, tatt nye markedsandeler og bistått med å løse strategisk viktige oppdrag. Direktør Ingjerd Birkelund for Experis Executive gleder seg over resultatene.

– Vi har lagt bak oss et fantastisk år, men skal ikke hvile på laurbærene. Nå gleder vi oss til å bygge videre på dette grunnlaget, sier Birkelund.

I fjor bistod selskapet i rekrutteringen av 80 stillinger på topp- og mellomledernivå. Særlig innen IT, bank/finans og akademia har Experis Executive bygget en solid markedsposisjon. Sammen med øvrige deler av Experis leverte Executive rekrutteringstjenester for nesten 60 millioner kroner i 2018.

Vekst innenfor offentlig sektor

Rekrutteringer i offentlig sektor innebærer et ekstra samfunnsansvar. Offentlige ressurser må både brukes og forvaltes riktig. Samtidig møter mange ledere utfordringer i skjæringspunktet mellom ledelse og politikk. Det øker presset på de som skal finne rett leder og toppleder til slike stillinger.

– Gjennom året gjennomførte vi flere rekrutteringer av toppledere både til kommunal sektor og i sentralforvaltningen. Faktisk var halvparten av virksomheten vår i offentlig sektor. Vi er stolte og ydmyke for den tilliten vi har fått der, sier Ingjerd Birkelund.

Birkelund trekker frem Experis’ fagleder for offentlig sektor, Wenche Rasch, og hennes lange erfaring fra forvaltningen, som avgjørende viktig for posisjonen de har tatt innen rekrutteringer i offentlig sektor.

– Wenche har et stort engasjement for ledelse i offentlig sektor og kjenner godt til utfordringene som ligger i skjæringspunktet mellom fag og politikk. De erfaringene nyter både kundene og kandidatene godt av, sier Birkelund.

Høyt tempo

For å håndtere det økte aktivitetsnivået måtte også Experis Executive rekruttere til egne rekker. De har styrket researchteamet og økt staben innenfor kvalitetssikring og prosjektledelse.

– Uten de nye, dyktige medarbeiderne våre hadde vi ikke klart å ta unna den store oppdragsmengden. De måtte komme raskt opp i fart, men håndterte det på en veldig god måte, sier Birkelund.

Samtidig med økt oppdragsmengde, kom også innføringen av nye personvernregler (GDPR). Som del av ManpowerGroup er Experis rangert som et av verdens mest etiske selskap. Det forplikter.

– Forretningen vår er i stor grad tuftet på informasjonsinnhenting og forvaltning. Derfor er det veldig viktig at vi tar personvern på alvor, sier Birkelund.

Med nytt regelverk og nye kollegaer godt innarbeidet, gleder direktøren seg til å ta fatt på det nye året.

– Experis Executive har aldri vært bedre rustet. Vi er topp-motiverte, og gleder oss til fortsette veksten, sier Birkelund.