Experis: Store oljeprosjekter gir ny vår for ingeniører

Det ligger an til en gledelig førjulstid for norske oljeingeniører. Med oppstart på to nye prosjekter på norsk sokkel vil aktivitetsnivået i bransjen tikke oppover på nyåret. – Nye prosjekter gir god grunn til optimisme, sier Bjørn Christian Bjørnsen, direktør i Experis Engineering.

De som står tett på oljebransjen, vet godt hvor viktig det er med nye prosjekter. Det siste året har Johan Sverdrup-prosjektet stått for mange årsverk blant prosjekterende ingeniører. I forrige uke begynte tildelingen av kontrakter på Statoil-prosjektene Johan Castberg og på Snorre-feltet. Nye prosjekter betyr nye jobbmuligheter.

– Vi merker en positivitet nå som aktiviteten tar seg opp. Det er ikke den Klondyke-stemningen vi så tidlig på 2010-tallet, men risikoen for store oppsigelsesrunder er lavere enn på lenge. De som nå går av et prosjekt, går rett inn på et annet, sier Bjørn Christian Bjørnsen.

Dominoeffekt gir flere jobbmuligheter

Nye prosjekter skaper en dominoeffekt i bransjen. De største entreprenørene vinner oppgaven og bestemmer hva de skal gjøre selv før de fordeler oppgaver på underleverandører.

– Selv om bransjen har vært gjennom en nedtur, er bransjen fortsatt stor. Det er jobbmuligheter her, både hos de store leverandørene og hos underleverandører, men kampen er hardere enn før.

Bjørnsen forteller at selv blant dyktige ingeniører er konkurransen hard.

– Det er mange høyt kompetente som konkurrerer om de beste jobbene. Det er fortsatt vanskelig å komme gjennom nåløyet. Hvis man er en erfaren ingeniør uten jobb, ville jeg fortsatt søkt på flere bransjer.

– Prioriter heller færre jobbmuligheter

Med mange kompetente søkere på jakt etter de samme jobbene er relevant erfaring til oppgaven høyt verdsatt. Experis-eksperten deler noen grep som øker oddsen for å skille seg ut i søknadsbunken.

– Bruk tid på å kommunisere egne erfaringer. Tenk deg at du sitter på andre siden av bordet, og spør deg selv: Hva er det de trenger her? Hva tar jeg med meg? Vis frem og forklar det, og sett ord på det selv. Du kan ikke forvente at noen andre skal forstå det bare ut ifra det som står i CV-en din.

– Du må legge litt jobb i det. Prioriter noen jobbmuligheter og gå ordentlig for dem, heller enn å sende halvdårlige søknader på alt som dukker opp, sier Bjørnsen.

Hvis du ønsker å diskutere søknaden med noen, kan det være lurt å komme inn på en samtale hos et selskap som Experis, som kanskje kan gi innspill på hva som er det viktigste å løfte frem.

– Det mange synes er vanskelig, er at de er kvalifiserte og kunne gjort en god jobb, men likevel ikke blir tatt med i siste runde. Det er ikke fordi det er noe galt med den det gjelder, men det finnes så mange kompetente som treffer den aktuelle oppgaven enda bedre. Det er vesensforskjellig fra at du ikke kunne gjort jobben godt selv.

Fortsatt vekst både innenfor bygg og anlegg

Aktiviteten i byggebransjen er fortsatt høy, til tross for at antallet igangsatte nyboliger har falt raskt.

– En solid backlog med prosjekter gjør at bransjen foreløpig ikke ser noen nedgang i etterspørsel etter folk. Det er fortsatt mange muligheter, men vi er spente på hvordan det vil utvikle seg fremover, sier Bjørnsen.

På anleggssiden forventer Bjørnsen fortsatt vekst, med flere prosjekter både innen vei og bane.

– Her venter vi etter hvert en overføring av kompetanse fra bygg-siden til de store prosjekterende aktørene på anleggssiden. Det blir spennende å se om det blir vanskelig å finne erfarne fagledere og prosjektledere, som ikke uten videre kan overføres til anlegg, sier Bjørnsen.

Om arbeidsmarkedsbarometeret:

ManpowerGroup har spurt 752 norske arbeidsgivere om de har behov for å bemanne opp, bemanne ned eller om bemanningsbehovet er uendret kommende kvartal. Andelen bedrifter som sier de skal bemanne opp fratrukket andelen som sier de skal bemanne ned gir en indikator på ansettelseslysten i arbeidsmarkedet. Dette omtales som netto bemanningsutsikter. Norske arbeidstakere forventer å øke bemanningen i første kvartal 2018, med sesongjusterte netto bemanningsutsikter på +7%.

Undersøkelsen har blitt gjennomført i mer enn 50 år og er et av de mest anerkjente arbeidsmarkedsbarometerne i verden.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør ManpowerGroup Norge
E-post: sven.fossum@manpowergroup.no