Flere etterspør sertifiserte rekrutterere

Experis er den virksomheten i Norge som har flest DNV-GL-sertifiserte rekrutterere. – En kvalitetsgaranti som stadig flere kunder etterspør, sier Per Olav Hagås, leder for testing i Experis.

– Nå har vi nær 40 DNV-GL-sertifiserte rekrutterere. De har dokumentert kompetanse om etisk opptreden, juridiske forhold, metodikk og bruk av ulike typer tester.

DNV GL-sertifiseringen er et omfattende spesialkurs utviklet i samarbeid med Experis, og er tatt opp som fag av både HR-Norge og BI.

Experis med Norges-rekord i sertifiseringer

Ifølge DNV GLs egen oversikt har Experis over tre ganger så mange sertifserte rekrutterere som neste selskap på listen.

Det er høye krav for å komme gjennom sertifiseringen. Deltakerne må gjennom en todelt skriftlig eksamen som bekrefter at de behersker alle områdene sertifiseringen dekker.

– I den store sammenhengen utgjør slik kunnskap en stor forskjell. Spesielt i store rekrutteringsprosesser. Da er det viktig å være både rask og kvalitativt god, sier Hagås.

Fra før har Experis 150 ansatte med dokumentert rekrutteringsspesialitet innen sine fagområder IT, ingeniørfag, finans og ledere.

Sertifisering skaffet oppdrag

Da BaneNOR skulle ansette nye traineer, måtte alt gå på skinner. I løpet av en og en halv måned evaluerer de 1400 søkere til 15 stillinger. Det stiller høye krav til effektivitet og presisjon.

BaneNOR valgte Experis på rekruttering, blant annet fordi de kunne levere så mange sertifiserte rekrutterere.

– Vi er veldig opptatt av at prosessen skal oppleves som så god som mulig for de involverte, sier seniorrådgiver for rekruttering i BaneNOR, Knut Erik Storsand.

– Det er veldig mange flinke kandidater i prosessen som vi gjerne vil ha tilbake til oss. Vi må både sørge for å ansette eksepsjonelt flinke folk til vårt eget traineeprogram, i tillegg til å synliggjøre jernbanebransjen som en mulighet man kan ønske å komme tilbake til siden.

En så omfattende utvelgelse krever flere samarbeidspartnere. For BaneNOR var det viktig at partnerne var sertifiserte. De valgte å samarbeide med Experis, som har flere DNV-sertifiserte rekrutterere enn noen andre selskaper i Norge.

– Spesielt på seleksjonsprosessen viser DNV-sertifiseringen at rekruttereren kan sakene sine. De er også mer effektive, fordi de forstår begrensningene og mulighetene som ligger verktøykassen, sier Storsand.

Satser på mennesker fremfor roboter

Robotrekruttering og automatisk screening av søknader brukes i det norske markedet. Ny teknologi byr på mange spennende muligheter, men for Experis er det også viktig å investerer i økt kompetanse hos rekruttererne.

Er ikke det å gå i motsatt vei av utviklingen?

– Nei, snarere tvert imot. Vi bruker også maskiner i deler av arbeidet, men maskiner kan ha problemer med å styre rekrutteringsprosessen på en måte som gir bedriften et godt omdømme. Rekruttereren skaper relasjon til mange mennesker.

– Vi skal sikre rettferdig og skjønnsmessig god behandling av søkere. Det øker sjansene for at kandidater opplever prosessen som god, og at bedrifter og kandidater blir fornøyd med arbeidssituasjonen.