Spissing av IT-kompetansen gjennom Experis Academy har gjort Karoline (26) klar for en karriere som IT-konsulent

Nedgangen i olje- og gassindustrien har gjort det vanskelig for mange nyutdannede innen petroleumsfaget å finne jobb. Takket være Experis Academy kan nå Karoline Louise Rykkelid (26) endelig bruke kunnskapen hun har tilegnet seg gjennom en lang utdannelse.

- Jeg har en mastergrad innen ingeniørvitenskaplig IKT rettet mot petroleumsindustrien fra NTNU. Siden det var vanskelig å finne jobb innen olje- og gassindustrien valgte jeg å ta et årsstudium innen ledelse ved UiT Norges arktiske universitet i Alta. Det var etter denne utdannelsen at jeg fikk jobb hos Experis Ciber, sier Rykkelid.

I opplæringsperioden hos Ciber ble hun tilbudt en plass ved Experis Academy.

- Siden det ikke var helt avklart hvilke prosjekter jeg skulle jobbe med og Experis Academy var en snakkis på jobben valgte jeg å delta i programmet. Det angrer jeg ikke på. Vi har nemlig lært veldig mye om mange verktøy som vi vet vil komme godt med senere, sier hun.

Selv om Rykkelid har en bred utdannelse innen IT og ulike programmeringsspråk, forteller hun at hun manglet dybdekunnskapen som skal til i konsulentyrket.

- På Experis Academy har jeg lært mange viktige rammeverk som står sentralt i utviklingsmiljøer. Man må begynne et sted og kurset har vært en veldig fin introduksjon til ulike verktøy og prosesser, sier hun.

Viktig å forstå hele prosessen

Rykkelid forteller at et vellykket prosjekt krever forståelse av hele utviklingsprosessen.

- Vi har lært å jobbe i et tempo som er vanlig ute i prosjektene. Dette innebærer å sette prosjekter i system fra bunnen av, med databaser og verktøy for både backend og frontend. Vi har lært mye om hele utviklingsprosessen på kort tid, sier hun og tilføyer:

- Dette har ikke vært som en vanlig skole hvor mye av fokuset er på teori. På Experis Academy er det større fokus på hva man kan bruke de ulike verktøyene til og hva man faktisk har bruk for i komplekse problemstillinger. Alt vi har lært er relevant for yrkeslivet.

Stort læringsutbytte på kort tid

Rykkelid forteller om et hyggelig miljø med mange kunnskapsrike deltakere.

- Det jeg har likt spesielt godt med Experis Academy er at vi lærer hvordan man jobber med konkrete oppgaver i en realistisk setting. I tillegg har det vært givende å jobbe i team for å gjøre hverandre bedre. Alle har vært lærevillige, samarbeidet godt og hjulpet hverandre gjennom nytt stoff, sier hun og utdyper:

- Det å jobbe i team er en viktig del av prosjektarbeid, noe det har vært fokus på gjennom hele kurset. Dette har vært en forutsetning for å kunne tilegne oss mye fagstoff på veldig kort tid. Man lærer mens man jobber og veien blir til mens man går. Totalt sett har programmet gitt meg stort læringsutbytte og jeg har allerede fått tildelt et prosjekt etter kurset. Jeg vet jeg vil få bruk for mye av det jeg har lært til nå, sier Rykkelid.

Trygghet i faglig felleskap

Hun forteller om et miljø med fokus både på det sosiale og det faglige.

- Jeg setter stor pris på at opplegget er utformet på en måte som gjør oss nyttig for kundene. Ciber har mange kunder og vet hva bedriftene trenger av kunnskap som er aktuell og nyttig, sier hun og legger til:

- Samtidig har kollegaene i Ciber fungert som gode mentorer. Nå har vi et bredt perspektiv på hele utviklingsprosessen og kan raskere sette oss inn i hvordan vi løser ulike problemer. Til sammen gir dette oss et forsprang i forhold til de som kommer rett fra skolebenken.

- Experis Academy har gitt oss en verktøykasse som gjør oss bedre rustet til å ta fatt i oppgaver på samme nivå som de som allerede jobber ute i prosjekter. Nå gleder jeg meg til å sette kompetansen ut i praksis, avslutter Rykkelid.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Experis Academy

Experis Academy er en unik mulighet for deg som ønsker en karriere innen IT. Vi tilbyr ulike programmer som kombinerer skreddersydde studier med Graduate-stilling hos en av Norges ledende virksomheter. Graduate-programmet gir deg kompetansen som arbeidsmarkedet etterspør og en kickstart på din IT-karriere.

I februar 2019 er det oppstart for vårt Graduate-program innen Java. Som deltager i programmet vil du tilegne deg kompetanse og erfaring som gjør deg til en ettertraktet Fullstack Javautvikler med frontend-spesialisering.

Les mer på experisacademy.no