Klar for jobbskifte etter sommerferien?

Lei jobben? Her får du råd til hvordan du kan ta grep om karrieren.

Start med dette:

1. Kartlegg dine egne prioriteringer og mål. Finn ut hva du egentlig ønsker fremover. Det kan være en tøff, men nødvendig øvelse.

2. Er det en forbigående misnøye eller noe mer alvorlig som får deg til å vurdere bytte av jobb?

3. Kan du få til forbedringer der du er i dag? Kanskje tror lederen din at du er fornøyd med status quo, da er det viktig at du avklarer forventninger gjennom en medarbeidersamtale. Du kan selv ta initiativ til denne samtalen.

Dersom du fortsatt mener det er på tide med jobbskifte:

4. Bruk tid til å sette ord på kompetansen din. Da er det mye enklere å stille i jobbintervjuer og ta de riktige valgene.

5. Bruk tid til å sjekke hvilke muligheter som finnes. Det finnes kanskje flere muligheter enn du først tenker over.

6. Et omfattende karriereskifte krever ofte omskolering og vil kreve mye økonomisk. Planlegg derfor langsiktig slik at du faktisk har kapital til å gjennomføre planene.

Slik kommer du i gang:

7. Forbered deg med en revidert CV. Det er viktig å få med det du har gjort og det du kan, og at den er ryddig og lett å lese. Arbeidet med CV-en får deg også til å tenke gjennom kompetansen din, hva du har gjort og hva du bør løfte frem i et jobbintervju. Husk at også CV-en må tilpasses de jobbene du er interessert i.

8. Aktiver nettverket ditt ved å fortelle noen du stoler på at du vurderer å bytte jobb. Du kan også benytte anledningen til å si at du er åpen for nye muligheter dersom noen spør deg om hvordan det går på jobben. Finnes det alumninettverk fra studiestedet eller andre sammenhenger der du kan møte bransjefolk? Les mer om nettverksbygging på vår blogg arbeidsom.no.

9. Forbered deg til alle møter og intervjuer. Selv om du blir invitert til et intervju uten å søke på stillingen er det viktig å forberede seg godt. Alt for mange møter dårlig forberedt til jobbintervjuer og klarer ikke å presentere seg på en så god måte som mulig. Her får du tips til forberedelsene...

Lykke til!