Ferd og Ratos inngår partnerskap i Aibel, Herkules selger sin eierandel

(Lysaker/ Oslo/ Stockholm, 18. desember 2012) Industri- og finanskonsernet Ferd og private equity fondet Herkules har inngått en avtale med det svenske private equity-konglomeratet Ratos om salg av 50 prosent av aksjene i Aibel, som er et ledende, norsk serviceselskap innen olje, gass og fornybar energi.

Herkules, som i dag kontrollerer ca. 50 prosent av Aibel gjennom sitt Fond II og en Special purpose vehicle, selger seg som følge av avtalen helt ut av selskapet. Ferd inngår samtidig et partnerskap med Ratos som innebærer at de to selskapene vil eie 50 prosent hver i Aibel. Ferd eier i dag ca. 50 prosent av Aibel direkte i tillegg til at selskapet eier ca. 60 prosent av kapitalen i Herkules Fond II.

Ratos´ vil selv eie ca. 32 prosent, mens det svenske Sjätte AP-fonden vil eie ca. 18 prosent. Ratos ivaretar imidlertid Sjätte AP-fondens eierinteresser slik at selskapet dermed vil representere 50 prosent av de totale eierinteressene i Aibel. Kjøpesummen for 100 prosent av aksjene i Aibel er satt til en egenkapitalverdi på NOK 5,4 milliarder.

Aibel har ca. 8.000 medarbeidere i Norge og i Asia, hvorav ca. 2.400 er innleide, og selskapet vil i 2012 få en omsetning på over NOK 10 milliarder og ca. 9 prosents EBITDA-margin. Selskapets hovedvirksomhet er innen løpende vedlikehold, ombygging og nybygging av olje- og gassplattformer og -anlegg offshore, og kundene er i hovedsak de store oljeselskapene på norsk kontinentalsokkel. Aibel har i dag en ordrereserve på ca. NOK 23 milliarder pluss opsjoner på ytterligere ca. NOK 20 milliarder.

Ferd og Herkules har over en tid vurdert alternative eierløsninger for Aibel. Herkules ønsket å selge seg ut av selskapet, mens Ferd ønsket å være med videre som eier av Aibel.  Ferd og Herkules har på denne bakgrunn de siste månedene vurdert aktuelle kandidater til å tre inn som deleier i Aibel før deres valg til slutt falt på Ratos.

"Ratos er en meget god partner for Ferd for å kunne utvikle Aibel videre. Ferd og Ratos har kompetanse og finansielle ressurser som vil gjøre Aibel enda bedre i stand til å realisere den strategien som selskapet har fulgt i de senere årene samt til å utvikle nye forretningsmuligheter. Strategisk samarbeid med sterke partnere er en viktig del av Ferds forretningsmodell, og det er vårt ønske at vi nå legger grunnlaget for også å kunne finne andre muligheter for samarbeid med Ratos", sier konsernsjef John Giverholt i Ferd.

”Gjennom oppkjøpet av Aibel i 2007, bidro vi til å sikre at selskapet kom tilbake igjen på norske hender. Vår investering i Aibel har vært god, og vi er stolte av selskapets utvikling siden den svært vellykkede snuoperasjonen i 2008/ 2009. Vi er godt fornøyd med Aibels nye eierstruktur og ønsker selskapet lykke til videre i sin fortsatt spennende utvikling, sier managing partner Gert W. Munthe i Herkules som også er styreleder i Aibel. Munthe fortsetter som styreleder til eierendringen i Aibel er gjennomført.

"Aibel driver i et marked i sterk vekst og har langvarige kunderelasjoner, en unik forretningsmodell, solid ordrebok og svært kompetente ansatte. Til sammen gjør dette Aibel til en svært interessant investering for Ratos. Vi har fulgt bransjen og Aibel i flere år og er derfor svært fornøyd med at vi nå får være med å videreutvikle selskapet sammen med Ferd. Vi ser eierskapet sammen med Ferd som en klar styrke i denne avtalen, og vi håper at vi kan samarbeide enda mer i fortsettelsen, sier adm. direktør Susanna Campbell i Ratos.

Høsten 2008 fikk Aibel behov for tilførsel av betydelig egenkapital. Midt i finanskrisen var det vanskelig å hente kapital eksternt og Herkules hadde ikke tilstrekkelig kapasitet alene. Ferd bidro utover sin andel og sammen med Herkules ble det tilført selskapet NOK 600 millioner i ny egenkapital og en garanti fra Ferd på NOK 200 millioner. Videre drift av selskapet ble gjennom dette sikret. Etter en betydelig restrukturering, ble Aibel allerede i 2009 igjen lønnsomt. Selskapet har siden da hatt meget gode økonomiske resultater.

"Ferd og Herkules har vist et aktivt og langsiktig eierskap i Aibel. På vegne av Aibels organisasjon er jeg glad for at Ferd nå vil satse videre på å fortsatt utvikle selskapet i et partnerskap med Ratos. Dette gir oss en finansiell styrke som er viktig i dagens konkurransesituasjon", sier adm. direktør Jan Skogseth i Aibel.

Ratos er et svensk aksjeselskap med industrielt fokus som investerer fortrinnsvis i middelstore til store nordiske, unoterte selskaper. Ratos har aner tilbake til 1866 da Söderberg & Haak ble grunnlagt. Familien Söderberg er fortsatt største eier i Ratos. I dag eier Ratos 17 selskaper, hvorav tre i Norge: Arcus-Gruppen, Jøtul och SB Seating (Håg). Ratos er notert på Nasdaq OMX Stockholm, og selskapets børsverdi er på ca. SEK 22 milliarder.

Eierendringen i Aibel er avhengig av involverte myndigheters godkjennelse. Forutsatt de nødvendige myndighetsgodkjennelser, forventes den å være sluttført i løpet av første kvartal 2013.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Ferd:  Konsernsjef John Giverholt  +47 93 20 20 59
Herkules:  Managing Partner Gert W. Munthe  +47 92 02 23 63