Pilotbygg overlevert

Aibel-bygget i Asker er det første bygget i Norge som er klassifisert "Very Good".

1. desember ble første byggetrinn overlevert og i februar flytter 750 medarbeidere inn på 23.000 kvadratmeter. I mai står andre byggetrinn ferdig og gir rom for ytterligere 300 ansatte.

Aibel-bygget er blitt et pilotprosjekt i forhold til miljøklassifiseringsverktøyet BREEAM NOR. Som første bygg i Norge er det klassifisert "Very Good", som blant annet innebærer en rekke tekniske tiltak for holde energi- og vannforbruk nede. Lufttettheten ligger godt under passivhuskravene og oppvarming og kjøling skjer ved hjelp av 36 energibrønner og varmepumpe. Brønnene brukes også til frikjøling om sommeren, noe som gir stor energibesparelse. Tilstedeværelses-sensorer styrer både ventilasjon og lys. Det nye kontorbygget er klassifisert i energiklasse B.

Tiltakshaver er Ferd Eiendom AS. Skanska Norge AS er totalentreprenør og bygget er tegnet av Jostein Rønsen Arkitekter AS.

• Bygg, eiendom

• ferd eiendom