Swix Sport kjøper svenske Lundhags

Swix Sport kjøper svenske Lundhags fra EQT. Merkevarehuset, som allerede eier Swix, Toko, Ulvang og Bavac, styrker dermed sin posisjon som en av Nordens ledende aktører innen sport og friluft.”Swix Sport har over mange år utviklet en sterk posisjon i Sverige. Gjennom oppkjøpet av Lundhags, vil Swix Sport etablere et enda sterkere fotfeste i dette markedet. Lundhags sin posisjon i Sverige, sterke merkevare og produktprogram innen outdoor segmentet er viktige årsaker for dette oppkjøpet. Selskapets unike outdoor kompetanse vil passe godt inn i vår struktur og bidra mye i den videre utviklingen av vårt selskap både i Sverige og internasjonalt. Vi er meget begeistret over å få kjøpt Lundhags.” understreker Ulf Bjerknes, administrerende direktør i Swix Sport AS. ”Lundhags har en meget positiv utvikling med god vekst i alle kjerneområdene. Vi har en tydelig målsetting om å bedre vår posisjon i alle eksisterende markeder, samt posisjonere selskapet for vekst i nye kanaler og markeder fremover. En integrering inn i Swix Sport og de åpenbare synergier det betyr for oss, vil bidra betydelig til at vi lettere vil nå våre mål.” sier Henrik Ottosson CEO i Lundhags Skomakarna AB.

Historien om Lundhags begynte i 1932 med skomakeren Jonas Lundhag som utviklet sko og fjell støvler i sitt eget skomakeri midt i den ”jämtländska vildmarken”. Foruten kjerneområdet sko og støvler, omfatter Lundhags sitt outdoor sortiment også en kleskolleksjon, ryggsekker og skøyter. Lundhags har opplevd en meget god vekst over de siste årene og hadde i 2010 en omsetning på 110 millioner SEK med positive resultater. Selskapets kjernemarked er Sverige, men selskapet opplever også en spennende utvikling bl.a. i Norge og Tyskland.

Swix Sport AS kjøper selskapet Lundhags Skomakarna AB fra EQT Opportunity Fund. Overtakelsen vil finne sted medio februar 2012.

For mer informasjon om kjøpet, vennligst kontakt:
Ulf Bjerknes, adm. dir. i Swix Sport AS

• Tekstilindustri