Findus overtar Quorn

Findus overtar Quorn

19. februar 2015 – Frossematprodusenten Findus overtar distribusjonen av Quorns kjøtterstatningsprodukter i Norge.

Findus Storhusholdning lanserte Quorn i 2014. Det har vært en suksess, blant annet med samarbeid med kantinekjeder og offentlig sektor, som har innført kjøttfrie mandager. I Sverige er Quorn veletablert i dagligvarehandelen, og Findus opplever stor suksess med salget der. Derfor tar Findus nå også over salg av Quorn mot dagligvarehandelen også i Norge.

Ifølge Spisefakta 2014 er 12% meget eller ganske interessert i vegetarmat, og vi spiser grønnsaksretter oftere enn før. I tillegg velger mange å spise kjøttfrie middager minst en gang i uken, selv om de ikke betegner seg som vegetarianere.

Findus har også selv erfart et økende engasjement for grønne måltidsløsninger. I fjor høst mottok selskapet hundrevis av oppfordringer fra miljøengasjerte støttespillere av organisasjonen Framtiden i våre hender som ønsket større utvalg av kjøttfrie retter i Norge. Findus vurderer fortløpende å lansere flere grønne måltidsløsninger, men Quorn gir selskapet en umiddelbar mulighet til å betjene miljøbevisste forbrukere på en enda bedre måte.

- Quorn er et førsteklasses vegetarisk kjøtterstatningsprodukt basert på sopp-proteinet mycoprotein som inneholder en meget gunstig sammensetning av aminosyrer. Quorn inneholder alle de livsviktige, essensielle aminosyrene som også finnes i vanlig kjøtt. I tillegg har Quorn naturlig lavt fettinnhold, lite kalorier og er utmerket kilde til fiber, sier Atle Farmen, administrerende direktør i Findus Norge,

- Det er et stadig økende fokus på miljøutslippene fra produksjon av rødt kjøtt. Produksjon av kjøtterstatning har mye mindre negativ miljøpåvirkning. Quorn vil derfor være et svært godt alternativ for miljøbevisste forbrukere, sier Farmen.

Findus kommer til å anvende virksomhetens salgskorps for å følge opp Quorn-produktene og øke synligheten i butikk, noe som ikke har blitt gjort tidligere. I første omgang tar Findus over salget av de tre produktene som eksisterer i norsk dagligvare: Quorn fileter, Quorn biter og Quorn farse.

- Quorn har et stort sortiment, så det kan bli aktuelt å lansere flere produkter i fremtiden, sier Atle Farmen.

Findus Norge AS er landets ledende næringsmiddelselskap innen dypfryst mat. Sortimentet består av dypfryst fisk, ferdigretter, grønnsaker, wok, poteter, kaker, og bær. Selskapet har et bredt produktspekter, og Findus-produktene finnes i dagligvarebutikker over hele landet. I tillegg forsyner virksomheten storhusholdningsmarkedet som bla. består av restauranter, kantiner og sykehus. Industrisalg, samt produksjon til private label er også en vesentlig del av virksomheten. Findus Norge har idag ca 300 ansatte, og omsetter for ca. 1,3 milliarder kroner. Hovedkontoret til Findus Norge ligger i Asker og virksomheten har fabrikker på Hedrum ved Larvik og i Tønsberg. Her produseres en stor del av Findus-produktene som selges i Norge.