Frosne grønnsaker er sunnest!

Frosne grønnsaker er sunnest!

- Frosne grønnsaker er faktisk sunnere enn de ferske om vinteren og våren. Årsaken er at de frosne grønnsakene høstes på et optimalt tidspunkt når de er helt modne, sier seniorrådgiver Sveinung Grimsby i Nofima (tidligere Matforsk) til TV2 hjelper deg 09.02.2012.

Forskere ved Nofima (tidligere Matforsk) har fulgt næringsinnholdet i grønnsakene fra de ble høstet og bearbeidet og helt frem til tallerken. Etter 1000 analyser har forskerne funnet at de frosne er sunnere enn de ferske om vinteren og våren. De frosne grønnsakene varmebehandles lett og fryses kort tid etter slik at de beholder mesteparten av næringsstoffer og smak og får en lang holdbarhetstid. De ferske grønnsakene har derimot ofte blitt fraktet langt, og har ligget en stund på lageret, noe som kan gå ut over næringsinnholdet.

- Riktig tilberedning er også viktig for å beholde næringsstoffene. Når man koker grønnsaker er det viktig at vannet fosskoker og at du har tilsatt så lite vann som mulig. Du må også passe på ikke å koke grønnsakene for lenge, sier Grimsby til TV2 hjelper deg. Den aller beste måten for å bevare næringsstoffene, ifølge Grimsby, er å dampkoke disse ved å legge de opp på en rist i gryten. På den måten bevarer du opptil 99 % av C-vitaminen i grønnsaksblandingen.

Kilde: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/hvilke-groennsaker-tror-du-er-de-sunneste-akkurat-naa-3703928.html

Hvis dere ønsker mer informasjon, vennligst kontakt:

Atle Farmen

Adm.dir

P.B 423

1373 Asker

Telefon: +47 66 85 40 00

Findus Norge AS er landets ledende næringsmiddelselskap innen dypfryst mat. Sortimentet består av dypfryst fisk, ferdigretter, grønnsaker, wok, poteter, kaker, juice og bær.

For mer informasjon besøk www.findus.no