Ny kapitalstruktur i Findus Group klar

Ny kapitalstruktur i Findus Group klar

Ny kapitalstruktur i Findus Group klar.

Findus Group og deres finansieringskonsortium har sluttført selskapets kapitalomstrukturering.  Dette innebærer en tilføring av frisk kapital på £ 220 mill. fra en investeringsgruppe bestående av Lion Capital, Highbridge Capital, JP Morgan og Northwest Mutual.  Omstruktureringen styrker konsernets balanse og gir selskapet en stabil kapitalstruktur for vekst og utvikling.

Dale Morrison, en av grunnleggerne av TriPoint Capital Partners, tiltrer samtidig som ny styreleder i Findus Group konsernet.  Tripoint Capital Partners slutter seg til investeringsgruppen gjennom styret, hvor de vil ha ansvar for styring og koordinering av selskapet.  Dale Morrison har tidligere vært adm.dir. for Campell Soup Company og McCain Foods.

Med £ 1 mrd. i omsetning i Norden, er Findus Nordic den ledende aktør innen frysemarkedet. Findus har en markedsandel i Norge på 40% og i Sverige på 30%.  Findus Group konsernet er også ledende i Storbritannia (innehar 40% av total markedsandel for fryst/kjølt fisk og skalldyr), samt er det raskest voksende varemerket i Frankrike.

Findus Group har organisert sin virksomhet gjennom regionale enheter.  I Norden er Findus et etablert varemerke for fryst kvalitetsmat innen bla. grønnsaker og fisk. I Storbritannia har konsernet en ledende markedsposisjon innen fisk og skalldyr gjennom det kjente varemerket Youngs (som ble etablert i 1805). I Sør Europa er Findus markedsleder innen fryste matvarer og markedsleder innen frosne grønnsaker i Spania.

Fokusert fremtidsstrategi:

Findus har en fokusert strategi for videreutvikling av hvert marked lokalt.

Gjennom ny kapitalstruktur og de tilførte £ 220 mill., kommer £ 125 mill. til å benyttes til nedbetaling av gjeld og £ 25 mill. beholdes i balansen.  Investeringsgruppen tilfører £70 mill. ekstra kapital til virksomheten.

Gjelden vil med dette reduseres med 49 % - fra £ 721 til £ 366 mill. Dette gir Findus Group konsernet en stabil kapitalstruktur for utvikling av virksomheten.

Chris Britton, konsernsjef for Findus Group sier:

-Med en stabil virksomhet, vekst innen forretningsområder, forsterket kapitalstruktur og støttende interessenter, kan vi utvikles videre.  Vi ser entusiastisk på fremtiden.

-Findus er et solid varemerke i Norge. Vi har dyktige medarbeidere, stabile forutsetninger og en tydelig, langsiktig strategi for å videreutvikle fryst mat for fremtiden i Norge, avslutter Atle Farmen, adm.dir. for Findus Norge AS.

For ytterligere informasjon, spørsmål og intervjuer kontakt:

FINDUS GROUP, Matthew Smallwood, pressetalsmann konsern, +44 20 7457 2020

FINDUS NORGE AS, Atle Farmen, administrerende direktør, +47 934 06 384

Findus- ledende innen dypfryst mat

Findus Norge AS er landets ledende næringsmiddelselskap innen dypfryst mat. Sortimentet består av dypfryst fisk, ferdigretter, grønnsaker, wok, poteter, kaker og bær. Findus Norge har idag ca 300 ansatte, og omsetter for ca. 1,3 milliarder kroner. Hovedkontoret til Findus Norge ligger i Asker og virksomheten har fabrikker på Hedrum ved Larvik og Tønsberg. Her produseres en stor del av Findus-produktene som selges i Norge.

Findus Norge AS
P.O. Box 423 (Besøksadresse: Erteløkka 7)
N-1373 Asker