Yoplait etterligner ikke Skyr

Yoplait etterligner ikke Skyr

Yoplait har ingen intensjoner om å fremstå som Skyr og stiller seg uforstående til Q-meierienes anklager om plagiat.

Q-meieriene har  anklaget Yoplait Double 0% for plagiat og for å etterligne Skyr-begeret. Yoplait Double 0% har ingen intensjoner om å fremstå som Skyr. Tvert imot er det viktig for oss at kundene våre oppfatter Yoplait som det unike produktet vi mener yoghurten er. Innhold, logo og grafikk gjør at Yoplait og Skyr fremstår vidt forskjellige i våre øyne.

Mens Yoplait er en yoghurt helt uten fett og tilsatt sukker, er Skyr et osteprodukt med høyt proteininnhold og tykkere konsistens. Vi føler oss trygge på at forbrukerne både ser og, ikke minst, smaker forskjell på Yoplait Double 0% og Skyr, og vi mener det er god plass til begge disse produktene i markedet.

Skyr har ikke enerett på beger med buet form. Begre med buet form er tvert i mot brukt svært
mye internasjonalt til lettprodukter.  Müsli i topplokket er heller ikke nytt – det har faktisk vært på markedet i Norge siden 1990.

Yoplait Double 0% har vært på markedet siden 2006, hele tiden med tilnærmet samme logo og samme design. Skyr ble lansert i 2009. Det som er nytt nå er at Double 0% er lansert i et enkeltbeger med müsli, slik at det kan selges som et mellommåltid til folk på farten. I denne nylanseringen følger vi samme logo og samme design som vi alltid har brukt på Double 0%. Begeret Yoplait har valgt å bruke til Double 0% med müsli ble altså først og fremst valgt ut fra forbrukerhensyn: Det skulle være enkelt å spise av på farten og lett å holde i hånden.

Det er heller ingenting som tyder på at forbrukerne faktisk tar feil: Salget av Skyr har gått opp etter at Yoplait Double 0% ble lansert*, noe vi tror kan skyldes et sterkere kategorifokus på sunnhet.

Vi er opptatt av å bidra til at folk enkelt kan spise sunt og godt. Vi mener det er positivt at det er flere aktører som har fokus på å tilby sunne på-farten-produkter slik at forbrukerne får flere valgmuligheter.

For ordens skyld vil vi presisere at utvikling og design av Yoplaitbegeret er Fjordlands ansvar.

*Skyr totalt har økt volumandelen fra 3,9 % til 4,1 % ifølge Nielsen pr 1. juni. Skyr sitt lave beger har økt andelen fra  2,0 % til 2,1 %. Skyr sitt lave beger med müsli har økt fra 1,0 % til 1,1 %.

Emner

Fjordlands misjon er å gi deg gode måltidsopplevelser som gjør dagen både enklere og bedre.

Fjordland

Pressekontakt 22974900

Gode måltidsopplevelser

Ved å tilby ferdiglagde måltider og komponenter til måltider er vårt mål å forenkle hverdagen til det norske folk. Vi bruker vår unike kombinasjon av markedsforståelse og kunnskap om kokkefag og matindustri til å lage produkter som er velsmakende, enkle og skikkelige.

Men maten vår er ikke bare rask og enkel. Vi gjør alt vi kan for at den også er velsmakende og skikkelig, at den er ernæringsmessig godt sammensatt med gode råvarer, og er bærekraftig.

Vi mener at maten vår er det beste du kan velge når du vil ha noe raskt og enkelt og derfor er vår visjon «Vi får Norge til å spise bedre».

Fjordland
Brynsengveien 10