Fem nye land i FNs sikkerhetsråd - Finland tapte

FNs sikkehetsråd fikk fem nye medlemsland etter valget torsdag.

Argentina, Sør-Korea, Rwanda, Australia og Luxembourg er nye land i sikkerhetsrådet som består av 15 land. Fem land velges for  to år av gangen og fem er permanentes medlemmer; USA, Russland, Kina, Storbritannia og Frankrike.

Vedtak i FNs sikkerhetsråd er bindende for medlemslandene og sammensetning er derfor viktig. Debatten om hvem som bør inneha valgbare og permanente plasser har vært diskutert intenst de senere årene.

Sikkerhetsådet det siste året har i stor grad bestått av land som mange mener ideelt sett burde ha permanent plass, som Tyskland, Sør-Afrika og India.

Gruppen Vest-Europa og andre (Canada, New Zealand og Australia) skal nå representeres av Luxembourg og Australia som erstatter Tyskland og Portugal. Finland var på forhånd favoritt, men tapte altså mot Luxembourg.

- Det er synd Finland ikke ble valgt til FNs sikkerhetsråd, sier Kari Solholm, generalsekretær i FN-sambandet.

- Samtidig kommer det inn nye spennende land som kan tilføre nye perspektiver. Sikkerhetsrådet mister Tyskland, India og Sør-Afrika etter at deres periode går ut. De fem statene med veto kan dermed tilta seg mer makt, fortsetter Solholm.

Solholm mener at om vetomaktenes handling den neste perioden kan utløse nye og forsterka krav om reform av sikkerhetsrådet.

Konflikter og særinteresser innad i sikkerhetsrådet får til tider fokus. Da Pakistan ble valgt inn i fjor trodde mange at den lange konflikten med India ville vanskeliggjøre rådets arbeid. Praksis viser imidlertid at India og Pakistan har samarbeidet i en lang rekke saker.

Etter valget av  Argentina kan man frykte gnissing mellom Argentina og Storbritannia på grunn av Falklandsøyenes status. Det knyttes også noe spenning til Rwandas rolle. FNs engasjement i Kongo kommer ofte på dagsorden, og Rwanda beskyldes for å støtte opprørsbevegelser i konflikt med FN-styrker og myndigheter nordøst i Kongo.

Endringene i sikkerhetsrådet skjer fra nyttår.

• Internasjonale avtaler, samarbeid

• sikkerhetsrådet

FN-sambandet er informasjonskontoret om FN - som jobber med å spre informasjon om FN og FN-relaterte spørsmål i Norge.

Ingunn Eck

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 975 09 187