Torild Skard Kommandør av St.Olavs Orden

Pressemelding  •  13-03-2012 16:56 CET

Torild Skard utnevnes til Kommandør av St. Olavs orden for sin innsats for kvinner og barns rettigheter.

Dekorasjonen vil bli overrakt ved et arrangement hos FN-sambandet i Storgaten 33 i Oslo, onsdag 14. mars klokken 14.30.

Torild Skard er 75 år og har et livslangt engasjement bak seg som politiker, lærer, aktivist, byråkrat og samfunnsaktør. Skards første engasjement var å lede FN-sambandets ungdomsforening, siden har hun vært Stortingsrepresentant, styreleder for det internasjonale styret for FNs barnefond UNICEF og hun har ledet Norsk Kvinnesaksforening. Torild Skard var Lagtingets første kvinnelige president fra 1973 - 1977.

Utnevnelsen gjør Torild Skard til en av få kvinnelige kommandører av St. Olavs Orden. Hun har tidligere utnevnt til kommandør av den senegalesiske Løveordenen.

Maleriet av Torild Skard er malt av Sonja Krohn og henger på Stortinget.

FN-sambandet er informasjonskontoret om FN - som jobber med å spre informasjon om FN og FN-relaterte spørsmål i Norge.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom